Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (02.01.2024)
Předmět Etika pro hudební pedagogy je určen pro posluchače programu sbormistrovství. Cílem výuky je vyjasnění a vyzdvižení nutného morálního kontextu, v němž pedagog musí pracovat. Předmět zvláště reaguje na etickou situaci počátku 21. století, kdy již samotné ideály základních mravních hodnot, jako je např. pravdivost, poctivost, řádnost života v manželství a v rodině či pojetí vyučování jako zodpovědného předávání poznaných pravd, přestávají být akceptovány jako alespoň ideály, ke kterým se člověk má blížit, a jsou relativizovány, bagatelizovány nebo přímo zesměšňovány. Předmět jasně konkretizuje cíle učitelského povolání mířící nad pouhou práci pro sebezabezpečení nebo dokonce práci pro vlastní kariéru. Tato etika je uvědoměle postavena na křesťanský základ kulturního prostředí západoevropské civilizace, tedy na základ, který učinil Evropu vyspělou a jehož současné opomíjení již přináší neblahé následky. Zaměření na etiku křesťanskou je zde uplatněno také proto, že tento předmět je specifikován jako etika pro hudební pedagogy; evropská hudební literatura je s hodnotami křesťanskými, mnohdy přímo liturgickými, esenciálně spjata, a kdo jí chce plnohodnotně rozumět, provádět či dokonce předávat dalším generacím, měl by pracovat na bázi této její podstaty.
Poslední úprava: PhDr. Leona Stříteská, Ph.D. (02.01.2024)
The course Ethics for Music Educators is intended for students of choirmaster program. The aim of teaching is to clarify and highlight the necessary moral context in which the educator must work. The subject particularly responds to the ethical situation of the early 21st century, when the very ideals of basic moral values, such as truthfulness, honesty, orderly life in marriage and family, or the concept of teaching as a responsible transmission of known truths, cease to be accepted as at least ideals. to be approached and are relativized, downplayed, or mocked. The subject clearly specifies the goals of the teaching profession aimed at mere work for self-security or even work for one's own career. This ethics is consciously based on the Christian foundation of the cultural milieu of Western European civilization, a foundation that has made Europe mature and whose current neglect is already causing disastrous consequences. The focus on Christian ethics is also applied here because this subject is specified as an ethics for music educators; European musical literature is fundamentally linked to Christian values, often directly liturgical, and whoever wants to fully understand it, carry it out or even pass it on to the next generations, should work on this basis. |