|
|
||
Cílem předmětu je osvojit si prohlubující poznatky týkající se mentálního postižení se zaměřením na charakteristiku Downova syndromu, poruch autistického spektra, dále souběžného postižení více vadami se zřetelem na mozkovou obrnu, kterou lze vnímat jako kombinované postižení s různým stupněm mentálního postižení, smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností. Studenti by měli získat a osvojit si teoretické poznatky a praktické dovednosti v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře žáků s uvedeným okruhem postižení.
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Studující si osvojí a prohloubí si poznatky týkající se mentálního postižení a postižení více vadami se zaměřením na charakteristiku specifik osobnost a jejich postavení ve společnosti. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Ústní rozprava nad tématy určenými vyučujícím Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Edukace a intervence u žáků s těžkým a souběžným postižením více vadami se zřetelem na didaktické aspekty. Teorie, výzkum a praxe. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum Press, 2022. ISBN 978-80-7603-347-4 Bartoňová M., Květoňová L. Hádková K., Vítková M. a kol. Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024, ISBN: 978-80-7603-440-2 ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3. HREBEŇÁROVÁ, L. Edukácia osob s viacnásobným postihnutím. Prešov: Vydavatelstvo Prešovskej univerzity, 2016. ISBN 978-80-555-1694-3. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením.Praha: TRITON. ISBN 80-7254-192-7. KRAUS, J. a kol. Dětská mozková obrna. Praha: Grada, Avicenum, 2005. ISBN 80-247-1018-8. MÜLLER, O. (ed.) a kol. Terapie ve speciální pedagogice.Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7. OPATŘILOVÁ, D. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. Brno: MU, 2013. ISBN 978-80-210-6221-4. OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Brno: MU. 2013. ISBN 978-80-210-6673-1. SELIKOWITZ, M. Downův syndrom. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-973-9. VÍTEK, J., VÍTKOVÁ, M. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-210-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: 2006. ISBN 80-7315-134-0. Doporučená literatura: Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. WHO HealthOrganisation (2001). Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální - aktuální verze ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 248 s. ISBN 978-80-7367-319-2 MATOUŠEK, O. Sociální služby. Praha: Portál 2015. ISBN 978-80-7367-310-9 9-1. VALENTA, M. a kol. Slovník speciální pedagogiky.Praha: Portál, 2015. ISBN 978_80-262-0937-9. Internetové zdroje: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky Dostupné na: http://www.msmt.cz. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (06.09.2024)
|
|
||
2. Odevzdání seminární práce na dané téma 3. Prezentace tématu v rámci výuky Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Obsah:
Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (04.09.2024)
|
|
||
Studující popíše a interpretuje teoretické poznatky v dané problematice. Studující uvede příklady praktických dovednosti uplatnitelných v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře žáků s mentálním a kombinovaným postižení. Poslední úprava: Bartoňová Miroslava, prof. PaedDr., Ph.D., mimořádný profesor Univerzity Karlovy (12.09.2024)
|