|
|
|
||
Předmět je zaměřen na oblasti diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku (vývojová diagnostika, diagnostika motorických dovedností, vnímání, laterality, prostorové orientace, komplexní diagnostika školní zralosti, podpora rozvoje dítěte předškolního věku a prevence specifických poruch učení). Studenti se seznamují také se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních (standardizované a nestandardizované testy) a kvalitativních diagnostických metod (pozorování, rozhovor, analýza produktů).
Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit s vybranými oblastmi diagnostiky a poradenství v raném a předškolním věku a dále se zásadami poradenské práce a specifiky administrace kvantitativních (standardizované a nestandardizované testy) a kvalitativních diagnostických metod (pozorování, rozhovor, analýza produktů). Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 20 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem V případě distanční výuky studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván systém podpory studia Moodle. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Zkušební administrace diagnostického materiálu Zpracování návrhu reedukačních aktivit Písemný test Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
OTEVŘELOVÁ, H. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0. VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1. SINDELAR, B. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5. SYSLOVÁ, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., FIKAROVÁ, T. Pedagogická diagnostika v MŠ: práce s portfoliem dítěte. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1324-6.
Susan M. Benner, Joan Grim. Assessment of Young Children with Special Needs: A Context-based Approach. London: Routledge, 2012. ISBN 978-0415885683 Jack. P. Shonkoff (ed). Handbook of Early Childhood Intervention. Cambridge University Press; 2 edition, 2000. ISBN 978-0521585736 Susan. B. Van Hemel, Catherine E. Snow (eds). Early Childhood Assessment: Why, What, and How.National Academies Press, 2008. ISBN 978-0309314428 Paul J. Frick, Christopher T. Barry, Randy W. Kamphaus. Clinical Assessment of Child and Adolescent Personality and Behavior. New York. Springer; 3rd ed. 2010, ISBN978-0387896427 Sara A. Whitcomb. Behavioral, Social, and Emotional Assessment of Children and Adolescents. London: Routledge; 4 edition, 2012.ISBN 978-0415884600 Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Předmět bude vyučován prezenčně, v odůvodněných případech prostřednictvím on-line výuky v MS Teams. Učební opory budou poskytnuty v Moodle. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Obsah 1. Diagnostický proces a jeho fáze 2. Kvalitativní diagnostické metody – pozorování, rozhovor, analýza produktů 3. Identifikace ohroženého dítěte 4. Vývojové škály 5. Zásady poradenské práce 6. Diagnostika a podpora rozvoje hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky a vizuomtorické koordinace 7. Diagnostika a podpora rozvoje zrakového a sluchového vnímání 8. Diagnostika laterality 9. Diagnostika a podpora rozvoje prostorové orientace 10. Diagnostika školní zralosti Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Studující aplikuje postup administrace vybraného diagnostického nástroje u dítěte předškolního věku Studující vysvětlí, co negatvině ovlivňuje průběh a výsledky diagnostiky v raném věku a opatření, která mohou tyto vlivy zmírnit Studující navrhne stimulační aktivity zaměřené na rozvoj vybrané dílčí funkce podmiňující úspěšné osovojování školních dovedností Studující popíše diagnostický proces a jeho fáze Studující zhodnotí výhody a nevýhody využívání konkrétních diagnostických nástrojů při diagnostice školní zralosti Poslední úprava: Felcmanová Lenka, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|