|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty se specifiky edukace dítěte se speciálními potřebami v raném a předškolním věku.
Klíčovou problematikou je experimentace a hra, definice hry, dělení her, hra a její funkce, hra ve vývoji lidstva, hra jako prostředek výchovy, vývoj experimentace a hry intaktního dítěte v kojeneckém, batolecím a předškolním věku, hra dítěte s postižením (zrakovým, sluchovým, mentálním), hračka jako prostředek reedukace a kompenzace, učení a hra, okolnosti hry dětí se zdravotním postižením, individuální a skupinová hra, sourozenec ve hře, funkční a činnostní typ hry, konstrukční nebo realistický typ hry, iluzivní typ hry, úkolové hry.
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Studující získá znalosti principů edukace dětí s postižením v raném a předškolním věku a naučí se interpretovat na příkladech možností rozvoje této cílové skupiny. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 20 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 26 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 20 hodin celkem
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Na základě teoretických východisek ze zadané literatury (Bartoňová (2024, s. 170 - 179) vypracovat případovou studii se zaměřením na specifika edukace se zaměřením na děti s různým typem postižení. Prezentace analýzy vybrané hry, její zaměření na diagnostické možnosti a reedukaci či kompenzaci. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Povinná: Bartoňová M., Květoňová L. Hádková K., Vítková M. a kol. Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024, ISBN: 978-80-7603-440-2 KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: Kalich, 1992. ISBN 80–7017–492–7. MOLEMAN a kol. Rosteme hrou. Praha, EDA s.r.o. 2014 ISBN 978-80-260-5862-5. VALENTA,M. HUMPOLÍČEK,P. a kol. Hra v terapii. Praha, Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1190-7. STRASSMEIER,W. 260 cvičení pro děti raného věku. Praha Portál. 1996 ISBN 80-7178-103-7. VOLEMANOVÁ,M. Přetrvávající primární reflexy. Praha, INVTS s.r.o. 2019 ISBN 978-80-907369-0-0. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Obsah: Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v předškolním vzdělávání Orientační přehled: 1. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se sluchovým postižením 2. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte se zrakovým postižením 3. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s NKS 4. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s tělesným postižením 5. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s mentálním postižením 6. Edukační specifika raného a předškolního věku dítěte s kombinovaným postižením Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Studující popíše principy edukačních specifik na příkladech práce s dítětem s postižením v raném a předškolním věku. Studující navrhne konkrétní didaktické postupy, které odpovídají aktuálním kognitivním, motorickým aj. dispozicím a navrhne jejich využití v edukačním procesu. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|