|
|
|
||
Předmět je zaměřen na pochopení sociální a psychické situace rodiny, kde se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. Studenti si prohloubí informace o psychomotorickém vývoji dítětes kombinovaným postižením. Získají základní strategie pro budování komunikace dětí s kombinovaným postižením. Studenti se seznámí s legislativou rané péče – rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v rámci včasné intervence a navazujícího předškolního vzdělávání.
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Studující prokáže znalosti ohledně základních potřeb a možností speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Bude využíván systém podpory studia Moodle Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích a plnění zadaných ůkolů a jejich prezentace. Ústní zkouška z výše uvedených oblastí a odborné literatury. V průběhu seminářů se budou psát orientační znalostní testy. Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2023)
|
|
||
Povinná: Bartoňová M., Květoňová L. Hádková K., Vítková M. a kol. Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024, ISBN: 978-80-7603-440-2 CIBOCHOVÁ, R. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života https://www.pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-200406-0007_Psychomotoricky_vyvoj_ditete_v_prvnim_roce_zivota.php HRADÍLKOVÁ, T. Praxe a metody rané péče v ČR. Praha Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4. KOMENSKÝ. J.A. Informatorium školy mateřské. Praha, Kalich, 1992. ISBN 80-7017-492-7. KUHARTOVÁ, M. POTMĚŠIL, M. POTMÉŚILOVÁ, P. Náročné otcovství. Praha, Karolinum 2017, ISBN 978-80-246-3600-9. MOLWMAN. Y. BROEK, E.,EIJDEN, A. Rosteme hrou. Praha, Eda, 2014, ISBN 978-80-260-5862-5. VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství Praha Karolinum, 2009 ISBN 978-80-246-1616-2
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Obsah: 1. Teoretická východiska dítěte s kombinivaným postižením, situace rodiny. Těžké postižení jako extrémní sociální závislost. Potřeba speciální výchovy. 2. Rizika a šance dětského vývoje. Raný věj, raná podpora, raná pomoc. Metody rané podpory a její efektivnost. 3. Psychomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením, dopady na výstavbu komunikace. 4. MO a epilepsie se zaměřením na vývoj dětí a intervenci v raném a předškolním věku 5. Centrální poruchy zraku a intervence v raném a předškolním věku. 6. Komunikace s dětmi se sluchovým postižením a intervence v raném a předškolním věku 7. Děti s poruchami autistického spektra a intervence v raném a předškolním věku 8. Budování komunikace u dítěte s různými druhy a stupni postižení Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
|
|
||
Studující popíše možnosti speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku. Zdůvodní potřebu podpory pro děti s SVP v raném a předškolním věku. Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|