PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika raného a předškolního věku - OPNS3S103A
Anglický název: Special Education of Early and Preschool Age
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 27 / 27 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
PhDr. Mgr. Pavlína Šumníková, Ph.D.
Korekvizity : OPNS3O101A, OPNS3Q102A, OPNS3S104A, OPNS3S105A, OPNS3S106A, OPNS3S107A, OPNS3S123A
Je korekvizitou pro: OPNS3S107A, OPNS3S105A, OPNS3S123A, OPNS3S133A, OPNS3O101A, OPNS3Q102A, OPNS3S104A, OPNS3S106A
Je prerekvizitou pro: OPNS3S109A, OPNS3S128B, OPNS3S110A
Je záměnnost pro: OKNS3S103A
Anotace -
Předmět je zaměřen na pochopení sociální a psychické situace rodiny, kde se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. Studenti si prohloubí informace o psychomotorickém vývoji dítětes kombinovaným postižením. Získají základní strategie pro budování komunikace dětí s kombinovaným postižením. Studenti se seznámí s legislativou rané péče – rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v rámci včasné intervence a navazujícího předškolního vzdělávání.
Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Cíl předmětu

Studující prokáže znalosti ohledně základních potřeb a možností speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 12 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 36 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Bude využíván systém podpory studia Moodle

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na seminářích a plnění zadaných ůkolů a jejich prezentace. Ústní zkouška z výše uvedených oblastí a odborné literatury. V průběhu seminářů se budou psát orientační znalostní testy.

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (13.09.2023)
Literatura

Povinná:

Bartoňová M.,  Květoňová L.  Hádková K., Vítková M. a kol.  Intervence a edukace dětí s těžkým a souběžným postižením více vadami v raném a předškolním věku v mezioborovém kontextu – teorie, výzkum a praxe. Praha, Karolinum, 2024,

ISBN: 978-80-7603-440-2 

CIBOCHOVÁ, R. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života https://www.pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-200406-0007_Psychomotoricky_vyvoj_ditete_v_prvnim_roce_zivota.php

HRADÍLKOVÁ, T. Praxe a metody rané péče v ČR. Praha Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

KOMENSKÝ. J.A. Informatorium školy mateřské. Praha, Kalich, 1992. ISBN 80-7017-492-7.

KUHARTOVÁ, M. POTMĚŠIL, M. POTMÉŚILOVÁ, P. Náročné  otcovství. Praha, Karolinum 2017, ISBN 978-80-246-3600-9.

MOLWMAN. Y. BROEK, E.,EIJDEN, A. Rosteme hrou. Praha, Eda, 2014, ISBN 978-80-260-5862-5.

VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství Praha  Karolinum, 2009 ISBN 978-80-246-1616-2

 

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Sylabus

Obsah:

1. Teoretická východiska dítěte s kombinivaným postižením, situace rodiny. Těžké postižení jako extrémní sociální závislost. Potřeba speciální výchovy.

2. Rizika a šance dětského vývoje. Raný věj, raná podpora, raná pomoc. Metody rané podpory a její efektivnost.

3. Psychomotorický vývoj dítěte s kombinovaným postižením, dopady na výstavbu komunikace.

4. MO a epilepsie se zaměřením na vývoj dětí a intervenci v raném a předškolním věku

5. Centrální poruchy zraku a intervence v raném a předškolním věku.

6. Komunikace s dětmi se sluchovým postižením a intervence v raném a předškolním věku

7. Děti s poruchami autistického spektra a intervence v raném a předškolním věku

8. Budování komunikace u dítěte s různými druhy a stupni postižení

Poslední úprava: Květoňová Lea, doc. PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Výsledky učení

Studující popíše možnosti speciálně pedagogické podpory dětí s postižením v raném a předškolním věku. Zdůvodní potřebu podpory pro děti s SVP v raném a předškolním věku.

Poslední úprava: Šumníková Pavlína, PhDr. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK