Individualizace edukačních postupů a tvorba IVP - OPNS2S108A
Anglický název: Individualization of educative procedures and design of Individual Educational Plans
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNS2S103A, OPNS2S105A
Je záměnnost pro: OKNS2S108A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)
Předmět připravuje studenty speciální pedagogiky v postupech individualizace procesu učení a vyučování žáků se SVP. Připravuje je na přípravu a zpracování IVP jako živého dokumentu a vodítka pro realizaci podpůrných opatřeních ve spolupráci s předmětovými pedagogy, rodiči a asistenty pedagoga.
Deskriptory -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)

Výuka probíhá standardní prezenční formou dle rozvrhu.  Pouze v případě mimořádných okolností (plošný zákaz prezenční výuky) by byla výuka realizována na platformě MS Teams.

Literatura -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)

JUCOVIČOVÁ, D. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými

poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí.

1.vyd. Praha: D H, 2009. ISBN 978-808-7295-007.

ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu a

integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 207 s. Pedagogická praxe (Portál). ISBN 80-717-8544-X.

KAPRÁLEK, K. a BĚLECKÝ,Z. Jak napsat a používat individuální vzdělávací program: [nástroje pro prevenci, nápravu

a integraci]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 139 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-717-8887-2.

MERTIN, V. Individuální program. Praha: Portál,1993 ISBN 80-7178-032-4

VALIŚOVÁ,A., KASÍKOVÁ H. Pedagogika pro učitele. Praha:Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0

SKALKOVÁ,J. Obecná didaktika, Praha:Grada, 2007. ISBN 987-80-247-1821-7

Sylabus -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)

Předmět zahrnuje výuku následujících témat:

1. Historie tvorby individuálních vzdělávacích programů a individuálních vzdělávacích plánů.

2. Legislativní předpisy. Pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.

3. Podíl SPC a PPP na tvorbě IVP.

4. Metodika tvorby IVP, záznamy o jednání se žákyní/žákem. Záznamy o jednání se žákyní/žákem a zákonným

zástupcem.

5. Doporučená struktura IVP.

6. Základní terminologie k problematice individuálních vzdělávacích plánů (IVP)  Zásady pro vypracování (IVP).

7. Ukázky individuálně vzdělávacích plánů podle typu škol a jejich rozbory. Zkušenosti z České republiky i ze

  zahraničí.

8. Individualizace a diferenciace ve škole.

9. Individualizace a diferenciace edukačních postupů při vyučování. Projekty k individualizaci a diferenciaci.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (03.02.2022)

Úspěšné zakončení předmětu je podmíněno zpracováním individuálního vzdělávacího plánu pro vybrané dítě, žáka, studenta nebo zpracovat individualizaci vybraného edukačního postupu pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.