|
|
|
||
Kurz uvádí studenty do myšlení filosofické antropologie. Studentům poskytuje příležitost rozvíjet vlastní schopnost tázat se na podstatné otázky lidství a lépe rozumět rozdílným podobám porozumění člověku, přičemž zvláštní důraz je kladen právě na problematiku člověka vnímaného a uvažovaného z pohledu pomáhajících profesí. Cílem předmětu je především společně myslitelsky tematizovat rozhodující souvislosti, skrze něž si člověk rozumí, a prohlubovat schopnost (profesní) sebereflexe a odhalovat předpoklady (ne)porozumění druhému člověku.
Vlastní tematický obsah výuky je volen tak, aby odpovídal možnostem a očekávání studentů. Náplní kurzu tedy může být mimo jiné sledování linie dějinných proměn porozumění člověku, interpretování myšlení vybraných filosofů, představování odlišných odborných perspektiv nahlížení na člověka, reflexe toho, jakým způsobem člověk byl a je myšlen v literatuře apod. Jedním z plánů kurzu je sledovat tematiku lidské vztahu, problematiku stejného a jiného, porozumění, odpovědnosti.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Cílem předmětu je uvádět studenty do zkušenosti tázání po člověku a lidství, a to s ohledem na širší kontext vzdělávání a na specifické potřeby pomáhajících profesí. Po jeho absolvování studenti porozumí významu filosofického tázání po člověku pro jejich profesi. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Vzhledem k povaze tematiky a charakteru studovaných oborů studujících bude výuka místy přecházet z přednášky v seminární formu, jež budeme studentům umožňovat aktivní vstup do dialogu s vyučujícím a kolegy. Adresa pro přihlašování k referátům: https://docs.google.com/spreadsheets/d/16UWicPQomIDo6fevbiTyCwLANc9PY_WBwWIi9OuFLyg/edit?usp=sharing Adresa kurzu na moodlu (UK 1): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6390 Pokud by výuka musela probíhat bezkontaktně, probíhala by a jak synchronně, tak asynchronně, a to prostřednictvím platformy MS Teams. V takovém případě vyučující sdělí korespondenčně přístupový kód do týmu v MS Teams a též adresu pro vzdálené schůzky.
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Předmět je zakoncčen zkouškou - viz podmínky získání zkoušky. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (05.11.2019)
|
|
||
Povinná literatura
Literatura doporučená k získání vhledu do problematiky filsofické, sociální, kulturní a pedagogické antropologie
Literatura doporučená k ‚pomalému čtení‘
(Jiné) Elektronické zdroje:
Další doporučená literatura:
Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (21.10.2020)
|
|
||
Pro prezenční studium: Absolvování tohoto jednosemestrálního předmětu je oceněno 2 kredity (odpovídá cca 50 - 60 hodinám studijní zátěže). Kurz probíhá v podobě přímé výuky (cca 20 hodin) a nepřímé výuky mající podobu samostudia (cca 30 hodin). Předmět je zakončen zkouškou. Studující si může zvolit mezi dvěma způsoby absolovování zkoušky. Může zvolit 1) individuální ústní zkouškou (bližší informace viz níže), nebo 2) ústně v průběhu výuky referovat kolegům o zvoleném prolému a odpovídat na doplňující otázky vyučujícího a studnetů (prokázat porozumění dané problematice). Ad 1) Ústní zkouška Zkouška se sestává z ústního pohovoru týkajícího se a) odpřednášených témat kurzu (či témat z povinné literatury) a b) z pohovoru nad výstupy nepřímé výuky (tedy nad excerpty s četby, zpracovanou zápočtovou prací, referátem). V rámci přípravy na zkoušku má student za povinnost prostudovat monografii povinné literatury (Vzorce lidství od N. Pelcové - po dohodě je možný ekvivalent /odpovídá 20 hodinám studia/) a jeden odborný text odpovídající tématu kurzu (viz. literatura pro 'pomalé čtení' a doporučená literatura /po dohodě je možné zvolit jiný pramen/) v rozsahu cca 5 - 10 hodin četby (může tedy jít o článek, kapitolu či jnou část publikace), z něhož si student pořídí excerpta či konspekt (jež donese ke zkušce) a promyslí si, jakým (jedinečným) způsobem je v daném textu pojednáno o člověku a jaké může mít taková perspektiva vliv na jeho budoucí profesi. (V případě aktivního přístupu studujícího, tedy při pravidelné aktivní účasti studujícího na diskusích, při splnění dobrovolného referátu a při prokázání základních znalostí může vyučující upustit od ústní zkoušky.) Ústní zkouška proběhne tedy jako pohovor (může mít též podobu kolokvia) a) nad tematikou přednášek (a/či povinné literatury) - je možné si sebou vzát vlastní zápisky z přednášek či excerpta z knihy; b) nad obsahem prostudovaného textu - je třeba mít s sebou excerpta z textu, konspekt či předložit esej, seminární práci. (Tuto část zkoušky je možné nahradit ústním referátem předneseným během přednášek). Studentovi náleží jeden opravný pokus tohoto typu přezkoušení. Ad 2) Ústní referát Časový rozsah: 10 - 15 min Referát: realizovaný samostatně či v týmu do 3 osob ,ideálně 2 osoby (každá osoba musí promluvit) Podmínky referátu: Opřený o min. tři relevantní prameny Referát mám podobu vlastního zamyšlení Podněcuje k diskusi a inspiruje zamyšlení Musí být schválen vyučujícím. Orientační kritéria pro hodnocení zkoušky:
Poznámka: V případě kvalitní aktivní účasti na výuce, při níž studující (samostatně či týmově) prokáží velmi dobrou orientaci v problematice (např. představením a obhájením referátu), může tato aktivita nahradit ústní zkoušku a vést získání atestace. Pro kombinované studium: zkouška proběhne a) na způsob obhajoby seminární práce intepretující filosoficko-antropologický text (v rozsahu 3 - 6 NS) a jako pohovor nad tematikou povinné literatury. ((V případě aktivního přístupu studujícího, tedy při pravidelné aktivní účasti studujícího na diskusích, při splnění dobrovolného referátu a při prokázání základních znalostí může vyučující upustit od ústní zkoušky.) U kombinovaného studia se předpokládá účast na 4 dvohodiných blocích. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Upřesnění anotace: Kurz je věnovaný filosofickému a transdisciplinárnímu tázání po člověku. Smyslem předmětu je uvádět studenty do situace, v níž se stávají schopni doopravdy a v odpovídající vážnosti tázat po člověku, po podstatných záležitostech lidství, a to ve vztahu k jejich budoucímu pedagogickému poslání. Těžiště kurzu spočívá ve filosofickém myšlení, avšak v zorném poli myslitelské péče se nebudou nacházet pouze obvyklá témata filosofická (duše, existence, bytí, čas atd.) či filosoficky a pedagogicky antropologická (paradigmata lidství, paradigmata výchovy), ale též témata, jež vyvstávají v odborných diskurzech (např. kulturní a sociální antropologie, psychologie apod.) a v oblasti porozumění přirozenému světu. Souhrn tematických možných okruhů předmětu členěných do dvou pilířů:
Temata budou vybírána s ohledem na obeznámenost studentů s tematickou a na jejich zájem. Poslední úprava: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (10.09.2022)
|