|
|
|
||
Předmět seznamuje s fungováním vzdělávací politiky, umožňuje nahlédnutí vybraných problémů vzdělávací politiky a seznámení s možnostmi aktivně participovat na utváření vzdělávací politiky (prakticky na příkladu zapojení do diskuse o vybraném problému).
Cílem kurzu je uvést studenty do problematiky vzdělávací politiky v domácím i mezinárodním kontextu.
1. Vzdělávací politika jako vědní obor. Terminologie (3 významy slova politika: polity, politics, policy), základní dokumenty vzdělávací politiky ČR (strategické), instituce v ČR (přehled ostatních přímo-řízených organizací MŠMT a jejich role) a příklady zahraničních vlivů na formování národních politik vzdělávání, aktéři vzdělávací politiky a příklady konfliktů jejich zájmů.
2. Spravedlivost ve vzdělávání a vzdělanostní nerovnosti. Příklady mechanismů utváření vzdělanostních nerovností od předškolního po střední vzdělávání. Samostatně pak téma vnější diferenciace v českém vzdělávání (víceletá gymnázia, výběrové školy) a její efekty – vývoj po roce 1989, co říkají výzkumy v ČR a zahraničí o vnější diferenciaci, argumenty obhájců a kritiků vnější diferenciace a návrhy řešení.
3. Kvalita (ve) vzdělávání. Výsledky vzdělávání žáků v ČR ve srovnání se zahraničními vzdělávacími systémy, trendy ve vývoji výsledků vzdělávání českých žáků. Vývoj v oblasti monitorování a hodnocení výsledků vzdělávání – testování žáků na základních školách a diskuse o jejich zavedení, přijímací zkoušky, státní maturity. Učitelé a profese učitele pohledem vzdělávací politiky. Charakteristiky českých učitelských sborů. Aktuální problémy a otázky spojené s učitelskou profesí v České republice.
Poslední úprava: Šťastný Vít, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2022)
|
|
||
Čerych, L.; Kotásek, J.; Kovařovic, J.; Švecová, J. The Education Reform Process in the Czech Republic. In Strategies for Educational Reform: From Concept to realisation. Strassbourg : Council of Europe Publishing, 2000. Demeuse, M.; Frandji, D.; Greger, D.; Rochex, J.-Y. (Eds.) Educational Policies and Inequalities in Europe. London: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 978-0-23030-203-7. GREGER, D. Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v post-socialistických zemích. Orbis scholae, 2011, roč. 5, č. 1, s.9–22. ISSN 1802-4637. Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.) Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.) Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006. Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.) Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum, 2006. Kotásek, J. Vzdělávací politika a rozvoj školství v České republice po roce 1989 – 1. Časť a 2. Časť. Technológia vzdelávania, 2005, č. 3, 7–11. Kotásek, J.; Greger, D.; Procházková, I. Demand for Schooling in the Czech Republic (Country Report for OECD) [On-line]. Paris: OECD, 2004 Available: <http://www.oecd.org/dataoecd/38/37/33707802.pdf>. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice – Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001. Polyzoi, E.; Fullan, M.; Anchan, J.P. (Eds.) Change Forces in Post-Communist Eastern Europe: Education in transition. London: RoutledgeFalmer, 2003. Rizvi, F.; Lingard, B. p. Globalizing Education Policy. London: RoutledgeFalmer, 2010. Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|
|
||
On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7993 Heslo pro hosty: akredkpg19 Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
|