PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika - OPNQ4P041A
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 20 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Ondřej Papajoanu, Ph.D.
doc. PhDr. Jiří Prokop, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ4P011A
Anotace -
Srovnávací pedagogika jako jedna z hlavních pedagogických disciplín zkoumá pedagogické jevy a fakta, školské systémy a současně porovnává jejich shody a rozdíly ve dvou nebo více zemích. Zaměřuje se na vývojové trendy ve vzdělávání ve světě a jakými způsoby se dnes vzdělávací systémy porovnávají.
Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Cíl předmětu -

Student má porozumět předmětu a metodám srovnávací pedagogiky a je schopen posuzovat a komparovat vzdělávací systémy, včetně reflexe vývojových trendů ve vzdělávání ve světě.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Literatura

Průcha, J. (2015). Srovnávací pedagogika: mezinárodní komparace vzdělávacích systémů (3., aktualizované vydání). Portál.

Straková, J. (2016). Mezinárodní výzkumy výsledků vzdělávání: metodologie, přínosy, rizika a příležitosti. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Váňová, M. (2003). Srovnávací pedagogika. Vysoká škola J.A. Komenského.

Walterová, E. (2006). Srovnávací pedagogika: vývoj a proměny v globálním kontextu. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Požadavky ke zkoušce -

Aktivní účast v seminářích.

Absolvování závěrečné zkoušky.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Sylabus -

1. Srovnávací pedagogika, její metody a funkce.
2. Historický vývoj srovnávací pedagogiky.
3. Analýza vzdělávacích systémů v zahraničí, klasifikace ISCED, typologie školských systémů.
4. Organizace zabývající se srovnávací pedagogikou.
5. Mezinárodní porovnávání vzdělávacích výsledků žáků.

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (27.01.2023)
Výsledky učení

Student vymezí srovnávací pedagogiku jako pedagogickou disciplínu. Student charakterizuje fáze historického vývoje srovnávací pedagogiky (laická, iniciační, teoretická, vědecká) a její vybrané představitele. Student charaterizuje klasifikaci ISCED, její jednotlivé úrovně a vysvětlí její úlohu v rámci mezinárodního srovnávání. Student charakterizuje klíčové organizace a instituce zabývající se srovnávací pedagogikou. Student popíše mezinárodní srovnávací studie ve vzdělávání (PISA, TIMSS, TALIS, PIRLS, ICILS) a tyto studie porovná z hlediska jejich základních charakteristik (zaměření, participanti aj.).

Poslední úprava: Papajoanu Ondřej, PhDr., Ph.D. (28.01.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK