PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z pedagogiky II s reflexí - OPNQ4P033A
Anglický název: Practice of Education with Reflection II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 15 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ4P023A
Anotace -
Předmět se skládá ze dvou fází. V první fázi studující plánují a následně realizují svou praxi ve vybraném výchovně vzdělávacím zařízení. Vycházejí přitom z teoretických poznatků získaných během předešlého studia. Zpracovávají portfolio obsahující cíle jejich praxe, popis instituce a její srovnání s podobnými institucemi v zahraničí a detailní rozbor jejich činnosti. V druhé fázi vyučující i samotní studující hodnotí činnost jednotlivých studujících na základě prezentací portfolií a formulují doporučení pro další pedagogické působení.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu -

Cíl: Studující využije dosavadních poznatků a dovedností k realizaci vlastní výuky, v průběhu observační části praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací, vše zaznamenává do portfolia, které je reflektováno.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta 120
Odpovídající množství kreditů 4
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Přednášky: 0
Cvičení: 0
Praxe: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 30 minut
Samostudium literatury (za semestr) 5 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 25 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 14 hodin
Příprava na zápočet 25 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
Popis:
V rámci nepřímé výuky budou studenti zpracovávat materiály pořízené ve škole, na které praxe probíhá, vyhotovovat portfolio a plnit jednotlivé úkoly zadávané a vyhodnocované prostřednictvím LMS Moodle.

 

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (12.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studující k získání zápočtu odevzdává strukturovaně zpracovaný text dle pokynů vyučující (jeho součástí je i potvrzení školy o realizované praxi). S obsahem tohoto textu a jeho jednotlivými úkoly jsou studující seznámeni na úvodním semináři. Před zahájením praxe absolvují povinné proškolení studentů před praxemi. Další podrobnosti v Moodle.

Studující má na složení zápočtu 3 pokusy, z toho 2 opravné.

Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

ČAPEK, R. (2001).  Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus.

NELEŠOVSKÁ, A., SVOBODOVÁ, J. (2000).  Pedagogická praxe: praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.

PODLAHOVÁ, L. (1998).  Pedagogická praxe: (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc: Univerzita Palackého.

Rámcový vzdělávací program: www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=1

Nový školský zákon (1.1.2005): http://www.msmt.cz/vzdelavani/novy-skolsky-zakon
Zákon o pedagogických pracovnících: http://www.msmt.cz/dokumenty/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Sylabus -

1. Příprava na praxi – výběr instituce, stanovování cílů a časového plánu - příklady institucí: základní školy, střední školy (priorita je výuka předmětu pedagogika). Volnočasová zařízení, DDM, dětské domovy, diagnostické ústavy, instituce pro vzdělávání dospělých, pedagogicko-psychologické poradny, atd. v případě nemožnosti vyučovat daný předmět.
2. Konání praxe - rozsah praxe na vybrané instituci: min. 20 hodin, zpracovávání portfolií.
3. Rozbor praxe - prezentace aktivit studentů na závěrečné reflexi, rozbor pedagogické činnosti studentů, doporučení pro další pedagogickou praxi.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Studijní opory

On-line studijní opora: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7998

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (06.09.2022)
Výsledky učení -

Studující:

  • Vysvětlí motivaci k volbě daného školského zařízení a charakterizuje jeho poslání.
  • Reflektuje jednu z hospitovaných hodin u vedoucího praxe.
  • Na základě diagnostiky třídy správně formuluje cíle vyučovací hodiny.
  • V souladu s poznatky z oborové didaktiky popíše tvorbu příprav na jednotlivé vyučovací hodiny.
  • Argumentuje správnost volby vyučovacích metod a organizačních forem vyučování.
  • Na konkrétním příkladu vysvětlí řešení výchovného problému či didaktické situace, se kterými se setkal.
  • Na závěrečné reflexi dokáže v diskusi formulovat otázky a argumenty ke zpracovanému portfoliu.
  • Reflektuje vlastní pedagogickou zkušenost v porovnání se zpětnou vazbou vyučujícího na praxi.
Poslední úprava: Blažková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK