PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Souvislá praxe z pedagogiky I s reflexí - OPNQ4P023A
Anglický název: Practice of Education with Reflection I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNQ4P013A
Je prerekvizitou pro: OPNQ4P033A
Anotace -
Předmět se skládá ze dvou fází. V první fázi studenti plánují a následně realizují svou praxi ve vybraném zařízení zaměřeném na výchovu a nebo vzdělávání. Vycházejí přitom z teoretických poznatků získaných během předešlého studia. Zpracovávají portfolio obsahující cíle jejich praxe, popis instituce a zaznamenají detailní rozbor jejich činnosti. V druhé fázi vyučující hodnotí činnost jednotlivých studentů na základě prezentací portfolií a formulují doporučení pro další pedagogické působení.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Cíl předmětu -

Cíle předmětu:

  • Studující využije dosavadních poznatků a dovedností k přípravě a realizaci vlastní výuky. 
  • V průběhu observační části praxe ve škole zaznamená a analyzuje vzdělávací a výchovné situace, navrhuje alternativní způsoby řešení praktických situací.
  • Dle požadované struktury vše zaznamenává do portfolia, které je v závěru praxe reflektováno.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Deskriptory -
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 106 hodinám. Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 40 minut, samostudium literatury (za celý semestr) 10 hodin, práce se studijními materiály (za celý semestr) 9 hodin, plnění průběžných úkolů (za celý semestr) 20 hodin. Seminární práce 11 hodin, příprava na zápočet 3 hodiny.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Podmínky zakončení předmětu -
Realizování souvislé praxe na konkrétní škole v daném rozsahu dle konzultace s vedoucím praxe, odevzdání portfolia v elektronické  podobě ve stanoveném termínu, reflexe praxe na semináři.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Literatura

ČAPEK, R. (2001).  Pedagogická praxe pro studenty : (od hospitace k souvislé praxi). Hradec Králové: Gaudeamus.

NELEŠOVSKÁ, A., SVOBODOVÁ, J. (2000).  Pedagogická praxe: praktická příručka určená studentům prezenčního studia oboru učitelství pro 1. st. ZŠ. Olomouc: Univerzita Palackého.

PODLAHOVÁ, L. (1998).  Pedagogická praxe: (průvodce pro současné studenty a budoucí učitele). Olomouc: Univerzita Palackého.

Rámcový vzdělávací program: www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=1

Nový školský zákon (1.1.2005): http://www.msmt.cz/vzdelavani/novy-skolsky-zakon
Zákon o pedagogických pracovnících: http://www.msmt.cz/dokumenty/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich

Poslední úprava: Zvírotský Michal, PhDr., Ph.D. (14.09.2019)
Sylabus -

1. Příprava na praxi - výběr instituce (výuka pedagogiky, konzultce s vedoucím praxe), stanovení časového plánu.

2. Konání praxe - rozpis náslechů u provázejícího učitele, písemné záznamy z náslechů, rozbory s provázejícím učitelem, příprava a realizace vlasní výuky.

Aktivity studentů ve škole:

  • zaměřené náslechy vyučovacích hodin (obsah, komunikace a strategie výuky), analytické rozbory s provázejícím učitelem
  • příprava a realizace vlastní výuky, rozbory s provázejícím vyučujícím
  • analytické rozbory vyučovaných hodin studentem s provázejícím učitelem, pedagogy fakulty a se spolužáky
  • zpracování portfolia z praxe, společná reflexe na závěrečném semináři z praxe, prezentace jedné odučené hodiny pedagogiky, příležitosti a rizika popisované studentem, tak i provázejícím učitelem z praxe.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
Studijní opory

On-line studijní opora: moodle

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (29.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK