Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (30.05.2020)
Předmět uvádí studenty do problematiky sociální filosofie a seznamuje se základními koncepty, směry současného sociálně-filosofického myšlení. Poskytne orientaci o základních variantách a alternativách dalšího vývoje společnosti, které jsou aktuálně diskutovány. Uvádí dva přístupy: hodnotový (normativní) a analytický (tj. konceptuální), historie idejí a ideálů komunity. Vede k náhledu, že neexistuje pouze jeden sociální koncept vývoje, ale možné modality různého společenského vývoje, s nimiž se nutně musí počítat i v praktické sociální sféře každodennosti, kdy krize znamená šanci, možnosti. V pedagogické oblasti jsou tyto otázky a jejich řešení vždy na pozadí vzájemného neporozumění, mezigeneračních konfliktů.
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky sociální filozofie, seznámit je se základními koncepty, směry současného sociálně filozofického myšlení, které nepřímo, zvláště po našem vstupu do EU, ovlivňují naše postoje i jednání.
Obsahové vymezení:
1. Koncepty současného sociálně filosofického myšlení
2. Historie idejí a ideálů society
3. Koncept "postindustriální společnosti" (D.Bell), "občanská společnost" (R.Dahrendorf)
4. Koncept "funkcionálně diferencované společnosti" (J.Habermas, N.Luhmann)
5. Koncepty "společnost mnoha příležitostí" (P.Gross), "společnost práce" ( C. Offe)
6. Koncepty "dezintegrované společnosti" (H.Heitmeyer), "společnost prožitku" (G.Schulze)
7. Koncepty "světové společnosti" (M.Albrow), "transkulturní společnost" (W.Welsch)
8. Koncepty "rizikové společnosti" (U.Beck, N.Luhmann), "společnost vědění" (H.Wilke a další)