|
|
|
||
Pedagogická autonomie a decentralizace přinesly školám a učitelům řadu možností k rozhodování o cílech a obsahu výuky. Avšak poskytnutí autonomie samo ještě nevytváří potřebnou kapacitu, zejména u nás chybí s takovou činností zkušenosti. Dosud nebyly analýza a tvorba kurikula ani významnou součástí přípravy učitelů. Přednáška s navazujícím cvičením (zaměřeným na analýzu a tvorbu segmentů kurikulárních dokumentů) tuto mezeru částečně zaplňuje. Vysvětluje základní pojmy a přístupy a především poskytuje řízenou zkušenost s analýzou žákovských pojetí a potřeb a navazujícím návrhem kurikulárního celku
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
|
|
||
Výsledek učení celého kurzu: Navrhnete segment školního vzděláváního programu (osnovu) pro svůj aprobační předmět. Výsledky učení jednotlivých částí kurzu: 1. Uvedete a porovnáte 2-3 odlišné definice kurikula. 2. Vyjmenujete hlavní charakteristiky kurikulárních reforem v České republice po roce 2000 (zejména zavedení RVP), analyzujete jejich pozitiva a rizika. 3. Provedete základní didaktickou analýzu obsahu vzdělávání zvoleného předmětu - rozlišíte v tématu fakta, pojmy (případně také principy a dovednosti); vyberete základní pojmy. 4. Zjistíte žákovská pojetí pojmů nebo principů jako vstupu pro plánování kurikula. 5. Vyberete vzdělávací obsah (učivo) vhodné pro naplnění očekávaných výstupů stanovených v rámcovém vzdělávacím programu. Absolvent kurzu by měl znát vývoj a současnou podobu vzdělávacích programů v České republice a vybraných vyspělých zemích, být schopen kriticky posuzovat národní a školní kurikula, upravovat je vzhledem k individuálním potřebám svých žáků, případně vytvářet vlastní vzdělávací programy nebo koordinovat tyto činnosti na úrovni školy Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (13.11.2024)
|
|
||
Moodle pro kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12066
Zoom
Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (30.03.2021)
|
|
||
Základní: Dvořák, D., & Walterová, E. (2018). Projektování vzdělávacích programů [VŠ skriptum]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_fof_8/ Dvořák, D., Holec, J., & Dvořáková, D. (2018). Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: PedF UK. Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům. Praha: PedF UK. Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. Pasch, M., Gardner, T. G., Langerová, G. M., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Rámcové vzdělávací programy pro předškolní výchovu, základní vzdělávání, různé střední školy. Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika , 59(2), 105–115. Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: CDVU. Rozširující: Common core state standards. (2010). Dostupné z http://corestandards.org. Dvořák, D. (2015). Proměny kurikulárního diskurzu: o aktérech, standardech a ledních medvědech. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (v tisku). Praha: Pedagogická fakulta UK. Dvořák, D. (2016). Akademické cíle základního vzdělání v 21. století. In M. Strouhal & S. Štech (Eds.), Vzdělání a dnešek (s. 147–163). Praha: Karolinum. Filagová, M., & Kaščák, O. (2006). Teoretická a výskumná tradícia konceptu skrytého kurikula. Pedagogická revue, 58(5), 507–529. Kelly, A. V. (2004). The curriculum: Theory and practice. London: Sage. Knecht, P. (2014b). Příležitosti k učení: odlišná/různá pojetí konceptu a jeho výzkumné využití. Pedagogická orientace, 24(2), 163–184. Lasley, T. J. (Ed.). (2012). Standards and accountability in schools. Thousand Oaks: Sage. Píšová, M., Kostková, K., Janík, T., Doulík, P., Hajdušková, L., Knecht, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Případové studie tvorby kurikula. Praha: VÚP. Priestley, M., & Biesta, G. (Eds.). (2013). Reinventing the curriculum: New trends in curriculum policy and practice. A&C Black. Thijs, A., van den Akker, J. (Eds.). (2009). Curriculum in development. Enschede: SLO. Veselý, A. (2013). Cíle vzdělávání v České republice. Řízení školy, 10(6), 8–12. Young, M. (2007). Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. Routledge. Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (26.02.2021)
|
|
||
Průběžný úkol 1: Pojmová analýzu tématu dle vlastního výběru, které odpovídá vzdělávací oblasti, kterou posluchač studuje/vyučuje a které v jejím rámci je důležité pro děti/žáky. Přesná formulace, co by měly děti o tomto tématu znát/pochopit (zejména pojmy a generalizace). Formulujte cílové znalosti fakt, pojmů a vybrané generalizace. Průběžný úkol 2: Získání informovaného souhlasu (příp. žáků) pro individuální rozhovor o daném tématu s 2-3 žáky. Zjištění jejich pojetí tématu (prekoncepty, miskoncepty) – transkript rozhovoru. Závěrečná práce: Návrh krátkého úseku kurikula (např. lekce, dvoustrana učebnice) pro dané téma vycházející z průběžných úkolů 1 a 2. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
|
|
||
1. Kurikulum a jeho formy. Definice kurikula. Různé způsoby vymezování obsahu vzdělávání (učební plán a osnovy, výstupy, standardy). Projektované, realizované, osvojené kurikulum. Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
|