PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Projektování vzdělávacích programů - OPNQ2Z108B
Anglický název: Curricular Frameworks and Curriculum Making
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Dominik Dvořák, Ph.D.
Neslučitelnost : OPNQ2P116B, OPNQ2P117B
Je neslučitelnost pro: OPNQ2P117B, OPNQ2P116B
Anotace -
Pedagogická autonomie a decentralizace přinesly školám a učitelům řadu možností k rozhodování o cílech a obsahu výuky. Avšak poskytnutí autonomie samo ještě nevytváří potřebnou kapacitu, zejména u nás chybí s takovou činností zkušenosti. Dosud nebyly analýza a tvorba kurikula ani významnou součástí přípravy učitelů. Přednáška s navazujícím cvičením (zaměřeným na analýzu a tvorbu segmentů kurikulárních dokumentů) tuto mezeru částečně zaplňuje. Vysvětluje základní pojmy a přístupy a především poskytuje řízenou zkušenost s analýzou žákovských pojetí a potřeb a navazujícím návrhem kurikulárního celku
Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Cíl předmětu

Výsledek učení celého kurzu:

Navrhnete segment školního vzděláváního programu (osnovu) pro svůj aprobační předmět.

Výsledky učení jednotlivých částí kurzu:

1. Uvedete a porovnáte 2-3 odlišné definice kurikula.

2. Vyjmenujete hlavní charakteristiky kurikulárních reforem v České republice po roce 2000 (zejména zavedení RVP),  analyzujete jejich pozitiva a rizika.

3. Provedete základní didaktickou analýzu obsahu vzdělávání zvoleného předmětu - rozlišíte v tématu fakta, pojmy (případně také principy a dovednosti); vyberete základní pojmy.

4. Zjistíte žákovská pojetí pojmů nebo principů jako vstupu pro plánování kurikula.

5. Vyberete vzdělávací obsah (učivo) vhodné pro naplnění očekávaných výstupů stanovených v rámcovém vzdělávacím programu.

Absolvent kurzu by měl znát vývoj a současnou podobu vzdělávacích programů v České republice a vybraných vyspělých zemích, být schopen kriticky posuzovat národní a školní kurikula, upravovat je vzhledem k individuálním potřebám svých žáků, případně vytvářet vlastní vzdělávací programy nebo koordinovat tyto činnosti na úrovni školy

Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (13.11.2024)
Deskriptory

Moodle pro kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=12066

 

Zoom


Topic: Projektování (Dominik Dvořak)
Time: Apr 16, 2021 01:30 PM Budapest

Join Zoom Meeting
https://cuni-cz.zoom.us/j/98452677480?pwd=Tmw4NWJvQVVQNERjenJnU0hnOWoxQT09

Meeting ID: 984 5267 7480
Passcode: 638477


 

Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (30.03.2021)
Literatura

Základní:

Dvořák, D., & Walterová, E. (2018). Projektování vzdělávacích programů [VŠ skriptum]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_fof_8/

Dvořák, D., Holec, J., & Dvořáková, D. (2018). Kurikulum školního vzdělávání: zahraniční reformy v 21. století. Praha: PedF UK.

Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardům. Praha: PedF UK.

Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido.

Pasch, M., Gardner, T. G., Langerová, G. M., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Rámcové vzdělávací programy pro předškolní výchovu, základní vzdělávání, různé střední školy.

Štech, S. (2009). Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika , 59(2), 105–115.

Walterová, E. (1994). Kurikulum: Proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: CDVU.

Rozširující:

Common core state standards. (2010). Dostupné z http://corestandards.org.

Dvořák, D. (2015). Proměny kurikulárního diskurzu: o aktérech, standardech a ledních medvědech. In D. Greger (Ed.), Srovnávací pedagogika: Proměny a výzvy (v tisku). Praha: Pedagogická fakulta UK.

Dvořák, D. (2016). Akademické cíle základního vzdělání v 21. století. In M. Strouhal & S. Štech (Eds.), Vzdělání a dnešek (s. 147–163). Praha: Karolinum.

Filagová, M., & Kaščák, O. (2006). Teoretická a výskumná tradícia konceptu skrytého kurikula. Pedagogická revue, 58(5), 507–529.

Kelly, A. V. (2004). The curriculum: Theory and practice. London: Sage.

Knecht, P. (2014b). Příležitosti k učení: odlišná/různá pojetí konceptu a jeho výzkumné využití. Pedagogická orientace, 24(2), 163–184.

Lasley, T. J. (Ed.). (2012). Standards and accountability in schools. Thousand Oaks: Sage.

Píšová, M., Kostková, K., Janík, T., Doulík, P., Hajdušková, L., Knecht, P., et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích. Případové studie tvorby kurikula. Praha: VÚP.

Priestley, M., & Biesta, G. (Eds.). (2013). Reinventing the curriculum: New trends in curriculum policy and practice. A&C Black.

Thijs, A., van den Akker, J. (Eds.). (2009). Curriculum in development. Enschede: SLO.

Veselý, A. (2013). Cíle vzdělávání v České republice. Řízení školy, 10(6), 8–12.

Young, M. (2007). Bringing knowledge back in: From social constructivism to social realism in the sociology of education. Routledge.

Poslední úprava: Dvořák Dominik, RNDr., Ph.D. (26.02.2021)
Požadavky ke zkoušce

Průběžný úkol 1: Pojmová analýzu tématu dle vlastního výběru, které odpovídá vzdělávací oblasti, kterou posluchač studuje/vyučuje a které v jejím rámci je důležité pro děti/žáky. Přesná formulace, co by měly děti o tomto tématu znát/pochopit (zejména pojmy a generalizace). Formulujte cílové znalosti fakt, pojmů a vybrané generalizace.

Průběžný úkol 2: Získání informovaného souhlasu (příp. žáků) pro individuální rozhovor o daném tématu s 2-3 žáky. Zjištění jejich pojetí tématu (prekoncepty, miskoncepty) – transkript rozhovoru.

Závěrečná práce: Návrh krátkého úseku kurikula (např. lekce, dvoustrana učebnice) pro dané téma vycházející z průběžných úkolů 1 a 2.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
Sylabus

1.    Kurikulum a jeho formy. Definice kurikula. Různé způsoby vymezování obsahu vzdělávání (učební plán a osnovy, výstupy, standardy). Projektované, realizované, osvojené kurikulum.
2.    Výběr a strukturování učiva z pohledu filozofie výchovy. Minulé, přítomné a budoucí jako tři zdroje učiva. Zprostředkující a vstřícný model tvorby kurikula.
3.    Sociologický pohled na kurikulum. Skryté kurikulum, neutrální a kritické pojetí. Problematika genderu, multikulturality v oblasti kurikula.
4.    Příspěvky pedagogické psychologie k výběru a strukturování učiva. Rozdíly mezi behaviorálně a kognitivně orientovanými kurikuly. Žákovská pojetí učiva, jejich zjišťování a zohledňování při tvorbě kurikula. Teorie konceptuální změny.
5.    Kurikulum školního vzdělávání v perspektivě srovnávací pedagogiky. Vývoj přístupu k obsahu vzdělávání v rozvinutých zemích. Kurikulární hnutí šedesátých let 20. století a jeho krize, další vlny reforem. Vývoj kurikula v českém školství.
6.    Obsah vzdělávání v informační společnosti. Příklady současných kurikul v zahraničí.
7.    Kurikulární dokumenty regulující výuku v České republice. Současný stav – struktura rámcových vzdělávacích programů a způsob jejich implementace ve školní praxi. Výhody a rizika decentralizovaného kurikula. Struktura školních vzdělávacích programů, jejich tvorba, implementace, evaluace a úpravy. Extra-kurikulární aktivity.
8.    Učebnice a multimédia jako forma existence kurikula. Hodnocení a výběr učebnic.
9.    Přizpůsobení obsahu vzdělávání individuálním potřebám žáků.

Poslední úprava: Laufková Veronika, PhDr., Ph.D. (10.02.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK