PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Specializované stáže klinické - OPNP3Q421B
Anglický název: Clinicla Internship
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/1, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 80 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / 35 (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
student může plnit i v dalších letech
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Daniel Kubín
Vyučující: prof. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D.
PhDr. Daniel Kubín
Anotace -
Povinně volitelný předmět je určen pro ty studenty, kteří se chtějí profilovat na klinickou psychologii a pracovat jako kliniční psychologové ve zdravotníckých zařízeních. Svým zaměřením proto doplňuje Encyklopedické stáže klinické I a II, jeho cílem je další prohlubování dovedností a kompetencí získaných v těchto předmětech. Jako u encyklopedických stáží zůstává obsahem kurzu seznámení se s pracovišti, která poskytují klinicko-psychologickou péči pro děti i dospělé, pasivní i aktivní účast při provozu jednotlivých pracovišť, praktické procvičování přímých i nepřímých klinicko-psychologických činností, seznamování se s legislativou a zvyšování profesních kompetencí. Součástí kurzu zůstává i reflexe získaných zkušeností a osvojených dovedností.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

  • Přímá účast na pracovišti: praxe je vykonávána v celkovém rozsahu 80 hodin přímých aktivit na 2 pracovištích ve zdravotnictví, tj. 2 týdny a je smluvně zajištěna. Student se účastní se náslechů při různých činnostech klinického psychologa, případně pod jeho vedením pracuje s testovým materiálem, s klienty, individuálními i skupinovými formami. Může se také jednat o účast na klinických programech (vzdělávacích, metodických, terapeutických aj.).
  • Nepřímé aktivity v rozsahu 40 hodin zahrnují přípravu na pobyt na pracovišti, studium (např. legislativa, standardní činnosti), rozbor spisové dokumentace, vedení deníku ze stáží či zpracování požadovaných podkladů do portfolia aj.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu

V rámci předmětu student vykoná stáž na 2 pracovištích klinických zařízení, v celkovém rozsahu 80 hodin (2 týdny), účastní se vstupního a výstupního semináře. 

Předmět je ukončen zápočtem. K němu je potřeba splnit: 

- výběr pracovišť dle doporučené trajektorie

- evidence činností přímých i nepřímých na pracovišti

- potvrzení ze stáže 

- zpracování reflektivního deníku (seznam přímých a nepřímých aktivit, stanovené úkoly, reflexe) 

- účast na reflektivním semináři

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
Literatura

Hawkins, P.; Shohet, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
Baštecká, B.; Goldmann, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001.
Lindsay,G. ; Koene, C. ; Øvreeide, H.; Lang, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010.
Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.
Špatenková, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada, 2004.

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
Sylabus

V rámci specializovaných stáží se student může zaměřit na pracoviště, kde jde o:

1. hlubší profilaci na specifickou klientelu (např. jedinci s psychickými poruchami, specifické věkové skupiny - např.adolescenti, senioři),

2. zaměření na konkrétní psychologické postupy (specializované činnosti v diagnostice či terapii aj.),

3. nadstandardní činnosti pracoviště či činnosti, které nejsou hlavní doménou klinických pracovišť,

4. činnosti, které obvykle nespadají do encyklopedických klinických stáží.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
Studijní opory

Pro předmět je zpracován kurz v Moodle, adresa a přístupové heslo budou studentům sděleny na první přednášce.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
Výsledky učení

Student:

- seznámi se hlouběji s problematikou, fungováním a organizací konkrétního zdravotnického pracoviště, dle své preference.

- aktivně, nebo pasivně se účastní činností a provozu ve zdravotnickém zařízení.

- prakticky procvičuje přímé i nepřímé činnosti, jež se realizují v daném zdravotnickém zařízení.

- zvyšuje své povědomí o prolematice řešených případů daného pracoviště (diagnostika, diferenciální diagnostika, odborný problém), včetně postupu řešení a návazných doporučení.

- reflektuje své zkušenosti a osvojené dovednosti, dále propojuje své znalosti s teorií.

Poslední úprava: Kubín Daniel, PhDr. (02.10.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK