|
|
|
||
Stáže v poradenských zařízeních jsou organizovány dle požadavků EDP (European Diploma in Psychology), jejichž naplnění a realizování umožní studentům bezproblémově absolvovat stáže nebo část studia i v zemích EU, resp. žádat v nich o uznání diplomu. Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe, aplikace teoretických poznatků do rozvoje profesních dovedností.
Specializované stáže se konají v poradenských zařízeních ve školství, oblasti sociální práce, v neziskových organizacích, podmínkou je, aby v daném zařízení pracoval psycholog. Na rozdíl od encyklopedických stáží jde o zacílení do více specializovaných odborných činností psychologa.
Předmět je pro studenty povinně volitelný - volí si ho zpravidla ti, kteří by se chtěli v budoucnu věnovat poradenské psychologii v nejširším kontextu (ve školství, v resortu práce a sociálních věci, v neziskových organizacích, v soukromé sféře.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
DRYDEN, W. Poradenství. Portál: Praha, 2008. HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. LINDSAY, G.; KOENE, C.; ØVREEIDE, H.; LANG, F. Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2010. KOPRIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1991. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MICHALÍK, J. Školský poradenský systém v ČR. Východiska, rizika, příležitosti, návrh pojetí. Olomouc: Katedra speciální pedagogiky PedF, 2008. VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: UK Karolinum, 2005. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.04.2020)
|
|
||
V rámci specializovaných stáží se student může zaměřit na pracoviště, kde jde o: 1. hlubší profilaci na specifickou klientelu (např. žáci se zdravotním postižením, klienti s poruchami chování, jedinci s poruchou autistického, azylanti aj.), 2. zaměření na konkrétní psychologické postupy (specializované činnosti v diagnostice či intervence, screening, skupinové formy práce se třídou aj.), 3. nadstandardní činnosti pracoviště či činnosti, které nejsou hlavní doménou pracoviště (např. vedení skupin, arteterapie v ŠPZ), 4. činnosti, které obvykle nespadají do encyklopedických poradenských stáží (např. diagnostika v profesním poradenství, diagnostika školní zralosti, diagnostika autismu, rodinná terapie). Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
V rámci předmětu student vykoná stáž na 2 pracovištích poradenských zařízení, v celkovém rozsahu 80 hodin (2 týdny), účastní se vstupního a výstupního semináře. Předmět je ukončen zápočtem. K němu je potřeba splnit: - výběr pracovišť dle doporučené trajektorie - evidence činností přímých i nepřímých na pracovišti - potvrzení ze stáže - zpracování reflektivního deníku (seznam přímých a nepřímých aktivit, stanovené úkoly, reflexe) - účast na reflektivním semináři Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.04.2020)
|
|
||
Pro předmět je zpracován kurz v Moodle, adresa a přístupové heslo budou studentům sděleny na první přednášce. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
a) Studující objasní principy poradenské práce na navštívených pracovštích, identifikuje rozdíly a shody v poradenské zakázce b) Studující dokáže vysvětlit podstatu poradenské práce v konkrétních typech pracovišť poradenského systému c) Studující prokáže na kazuistikách schopnost komplexního přístupu při řešení poradenské zakázky d) Studující dokáže reflektovat přístupy při řešení poradenské zakázky v konkrétním zařízení a navrhnout možné modifikace e) Studující dokáže vést poradenský rozhovor a přiměřeně ho analyzovat f) Studující formuluje etické zásady při poradenské práci s dětmi, mladistvými a jejich zákonnými zástupci Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (20.09.2024)
|