Klinicko-psychologický kazuististický seminář - OPNP3Q417B
Anglický název: Case Studies - Clinical Perspective
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q206A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět má za cíl prohloubit psychologickou citlivost studujících a schopnost interpretovat komplexní události. V semináři by studenti měli získat dovednosti v práci s daty, při stanovování diagnostických hypotéz a volbě případného postupu intervence. Většinou se jedná o případy, se kterými se studenti setkávají při praxích v průběhu studia. V konzultaci s vedoucím semináře i s ostatními účastníky semináře se studenti učí posuzovat závažnost a možnou interpretaci zjištěných dat, klást si otázky i vyvozovat závěry. Kazuistický seminář umožňuje studentům použít a syntetizovat dosud získané poznatky a vědomosti z předchozích kurzů v aplikaci na konkrétní případ. K rozboru budou vybírány kazuistiky z klinické, školní a poradenské praxe. Struktura kurzu bude zahrnovat následující tematické bloky: 1) Vymezení kazuistik, charakteristiky kazuistik; 2) Tvorba kazuistik, struktura psychologických kazuistik; 3) Analytický přístup ke kazuistikám, druhy potenciálních analýz; 4) Identifikace silných stránek a slabých stránek, identifikace problému a potenciálu, alternativní vývoje; 5) Kazuistiky duševních poruch; 6) Kazuistiky rizikového chování; 7) Kazuistiky narušených vztahů ve skupině; 8) Kazuistiky zátěžových událostí; 9) Role kazuistik v práci psychologa s klientem; 10) Práce s kazuistikami v rámci profesního rozvoje psychologa.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.04.2020)
Literatura

Baštecká,B. - Goldmann,P.: Základy klinické psychologie . Praha, Portál, 2001

Hadj Moussová,Z., Duplinský J. . Diagnostika: Pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha, UK, 2002

Pavlas, I., Vašutová, M.: Vývojová psychologie. Ostrava,PedF Ostravská univerzita,1999

Kolektiv autorů : Přehled vývojové psychologie. Univ.Palackého, Olomouc, 1999 

Říčan,P.-Krejčířová,D. a kol.: Dětská klinická psychologie. 3.vydání Praha,Grada,1997

Vágnerová, M.: Abnormální vývoj osobnosti jako následek negativního působení. TU Liberec, 1996

Vágnerová, M., Valentová,L.: Psychický vývoj a jeho variabilita. Praha UK 1992

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (04.02.2020)