Předmět Techniky vedení rozhovoru si klade za cíl připravit studenty na vedení poradenského rozhovoru, a to teoreticky, ale hlavně prakticky. Základem výuky budou nácviky zaměřené na přípravu rozhovoru, vedení rozhovoru a zvládání jeho úskalí, dále na dobrý závěr rozhovoru. Student se seznámí s teoretickými východisky pro realizaci dobrého poradenského rozhovoru.
Těžištěm výuky je samotný poradenský rozhovor, student je seznámen s jeho cíli, fázemi a technikami vedení tohoto typu rozhovoru. V průběhu výuky procvičuje techniky aktivního naslouchání i techniky zaměřené na aktivní ovlivnění průběhu rozhovoru, učí se rozhovor nejen vést, ale i zaznamenávat, analyzovat, interpretovat a je podporován ve směru reflexe vlastních dovedností.
Hlavními tématy bude:
1. Příprava rozhovoru, jeho cíle, fáze, očekávaný výsledek. Tvorba kvalitního vztahu.
2. Komunikační proces, pozitivní očekávání a jeho vliv na výsledek rozhovoru, vztah psycholog – klient.
3. Verbální techniky napomáhající k realizaci dobrého rozhovoru
4. Neverbální techniky a práce se sociální percepcí
5. Úskalí dobrého poradenského rozhovoru a práce se supervizí
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
The Interview Techniques course aims to prepare students for conducting a counseling interview, theoretically, but mainly practically. The basis of the teaching will be exercises aimed at preparing the interview, conducting the interview and mastering its pitfalls, as well as a good conclusion to the interview. The student will become familiar with the theoretical starting points for the implementation of a good counseling interview.
The focus of the teaching is the counseling interview itself, the student is introduced to its goals, phases and techniques of conducting this type of interview. During the lesson, he practices active listening techniques and techniques aimed at actively influencing the course of the conversation, he learns not only to conduct the conversation, but also to record, analyze, interpret and is supported in the direction of reflection on his own skills.
The main topics will be:
1. Preparation of the interview, its goals, stages, expected result. Creating a quality relationship.
2. Communication process, positive expectation and its effect on the outcome of the interview, psychologist-client relationship.
3. Verbal techniques to help you have a good conversation
4. Non-verbal techniques and work with social perception
5. Pitfalls of a good counseling interview and work with supervision
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)
Deskriptory
Celková časová zátěž studenta
85 hodin
Množství kreditů odpovídající časové zátěži
3
Přidělené kredity
3
Zakončení
Z
Přímá výuka
24 hodin
Přednášky:
Cvičení:
24 hodin
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky
0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení
30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe
0 minut
Samostudium literatury (za semestr)
20 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr)
20 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr)
15 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce
0 hodin
Příprava na zápočet
0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška
0 hodin
Poslední úprava: Vozáb Němcová Dana (31.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), aktivní účasti na seminářích a domácí přípravě.
Poslední úprava: Dymešová Gabriela, Mgr. (29.01.2023)
Literatura
MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
Poslední úprava: Dymešová Gabriela, Mgr. (29.01.2023)
Sylabus
Hlavními tématy bude: 1. Příprava rozhovoru, jeho cíle, fáze, očekávaný výsledek. Tvorba kvalitního vztahu. 2. Komunikační proces, pozitivní očekávání a jeho vliv na výsledek rozhovoru, vztah psycholog – klient. 3. Verbální techniky napomáhající k realizaci dobrého rozhovoru 4. Neverbální techniky a práce se sociální percepcí 5. Úskalí dobrého poradenského rozhovoru a práce se supervizí
Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (07.02.2024)