|
|
|
||
Předmět je zaměřen na pomoc studentům zvýšit srozumitelnost motivační problematiky ve škole. Cílem je inspirovat studenty konkrétními ukázkami metod, postupů, případně intervenčních zásahů k promyšlené práci s motivací ve škole.
Kurz bude tvořen následujícími tématy:
1. Motivace žáků k učení, vymezení teoretických pozic.
2. Motivace učební činnosti (struktura žákovské motivace: výkonová motivace, poznávací motivace, sociální motivace, flow, instrumentální motivace, odměny a tresty).
3. Kognitivní motivační procesy (zákonitosti připisování příčin; kauzální atribuce a motivace školního výkonu; prožitek úspěchu a neúspěchu z motivačního hlediska).
4. Interakce mezi učitelem a žákem a její motivační dopady.
5. Rozvíjení motivace žáků aktualizací vybraných potřeb.
6. Motivace a vůle. Volní procesy a jejich diagnostika.
7. Žákovská nemotivovanost a motivační vlivy převážně snižující školní výkon a školní prožitky (druhy a příčiny žákovské nemotivovanosti, nuda ve škole, strach ve škole).
8. Vztah k budoucnosti a motivace.
9. Diagnostika motivace k učení.
10. Autodiagnostické postupy učitele v oblasti motivace.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (04.04.2020)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě úspěšně splněného vědomostního testu, docházky (tolerance dvou absencí) a aktivní účasti na semináři. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (31.01.2020)
|
|
||
BLATNÝ, M. (2010).: Psychologie osobnosti. Praha, Grada . (STUCHLÍKOVÁ: Motivace a osobnost s. 137-166). CSZENTMIHALYI, M.: Flow a práce. Praha, Portál 2017 HECKHAUSEN, H.: Motivation und Handeln. Berlin:Springr 1980, HRABAL,V. PAVELKOVÁ.: Jaký jsem učitel. Praha, Portál 2010 HRABAL, V., MAN, F. PAVELKOVÁ, I. (1989).: Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN, NAKONEČNÝ, M, (1996). Motivace lidského chování. Praha, Academia PAVELKOVÁ, I., URBANOVÁ, D.. Nuda v edukačním kontextu: Teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie. ročník LXII, č. 4. 2018 s. 350 -365. PAVELKOVÁ, I. (2002): Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, Ped.F. UK. RHEINBERG, F (2006).: Motivation. Stuttgart:kohlhammer, 2006. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (31.01.2020)
|