Psychological Research in Multimedia Education - OPNP3Q404C
Anglický název: Psychological Research in Multimedia Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 6 (6)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace
Předmět se zabývá experimentální psychologií multimediálního vzdělávání. Cílem je podat základní vhled to problematiky vzdělávání pomocí širokého spektra multimediálních materiálů, tj. takových materiálů, které kombinují ilustraci s textem či mluveným slovem: počínaje ilustrovanými učebnicemi, přes výukové pořady, až po výukové hry. Důraz je kladen na experimentální rovinu (jak získat a interpretovat data týkající se vzdělávání pomocí multimédií), empirickou rovinu (jaká data už byla získána: co se ví) a praktickou rovinu (co a jak lze použít ve výuce na škole). Témata předmětu: Sylabus kurzu 1. Typy multimediálních materiálů: učebnice, hypermediální prezentace, animace, výukové pořady, tutorovací systémy, výukové hry, výukové simulace 2. Stručná historie inovací ve formálním vzdělávání v 20. a 21. století podle Cubana; problémy nasazení technologických inovací ve formální výuce 3. Teoretický aparát: kognitivní a kognitivně-afektivní teorie multimediálního vzdělávání (Mayer & Moreno), teorie kognitivní zátěže (Sweller), teorie sebedeterminace (Deci & Ryan) 4. Konceptuální aparát: výuková metoda vs. výukový materiál vs. výukové médium; atribut vzdělávacího materiálu vs. technologická afordance (Clark) 5. Typy experimentů v oblasti pedagogické psychologie multimediálního vzdělávání; základní typy sledovaných proměnných (znalostní výstupy, afektivně-motivační proměnné, kognitivní zátěž, psychofyziologická data) 6. Základní způsoby interpretace (zejména kvantitativních) empirických dat: effect sizes, meta-analýzy 7. Empirické principy designu multimediálních materiálů: kognitivní principy, afektivně-motivační principy
Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (30.08.2023)
Podmínky zakončení předmětu -

Předmět je vyučován v angličtině. Plnění podmínek pro atest probíhá v angličtině. 

The student: will write a simple grant application (about 5 standard pages) concerning multimedia education (40% of the evaluation), will actively participate in seminars (once in 14 days) (30% of the assessment), carries out several reviews of his / her colleagues' grant applications (20% of the assessment), participates in the role of proband in one offered experiment in the field of multimedia education (10% of the evaluation)

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (30.08.2023)
Literatura - angličtina

MAYER, Richard E. Multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2009. 

WOUTERS, Pieter; VAN NIMWEGEN, Christof; VAN OOSTENDORP, Herre; VAN DER SPEK, Erik D. A meta-analysis of the cognitive and motivational effects of serious games. Journal of Educational Psychology. 2013, 105.2: 249-265.

CLARK, Richard E. Learning from media: Arguments, analysis, and evidence. 2nd ed. Charlotte, North Carolina: Information Age Pub. 2012.

CUBAN, Larry. Teachers and machines: the classroom use of technology since 1920. New York: Teachers College Press. 1986.

DECI, Edward L.; M. RYAN, Richard. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. 1985.

MAYER, Richard E. Computer games for learning: An evidence-based approach. Cambridge, Massachusetts, The MIT Press. 2014.

MAYER, Richard E., ed. The Cambridge handbook of multimedia learning. 2nd ed. New York, Cambridge University Press. 2014.

PLASS, Jan L.; KAPLAN, Ulas. Emotional Design in Digital Media for Learning. Emotions, Technology, Design, and Learning. 2016: 131-161

Poslední úprava: Svoboda Petr, Mgr. (30.08.2023)