|
|
Soubory | Komentář | Kdo přidal | |
Analýza narativních rozhovorů.doc | příklady narativní analýzy biografických rozhovorů | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
Beyond text.ppt | k postupům a rámcům interpretace - ukázáno na příkladu písně Toma Waitse "Innocent When You Dream" | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
Dialogické jednání s vnitřním partnerem jako forma aktivní imaginace.doc | návrh rámce pro interpretaci dialogického jednání s vnitřním partnerem | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
chrz-podoby a formy aktivní imaginace.doc | text týkající se symbolu, metafory, příběhu, mýtu, dialogu, dramatické hry, žánru a stylu | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
Imaginace a imaginárno.ppt | k psychologii filmu, ke konfliktu interpretací - ideologická a mytologická kritika | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
interpretace-reklamy.ppt | upřesnění zadání seminární práce na příkladu interpretace reklamy | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
narativnipsychologie.doc | Texty k narativní psychologii (příběhy a jejich žánry jako formy zvýznamnění) | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
PSYCHOLOGIE DISKURSU.doc | Toto je úvodní informace k předmětu Kognitivní psychologie a psychologie diskursu, týkající se charakteristiky předmětu, obsahu, celkové struktury a smyslu kursu a východisek (a otázek) pro seminární práci. | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
psychologiemetafory.doc | text k psychologii metafory | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. | |
Význam v pohybu.ppt | k možnostem psychologické interpretace filmu | Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. |
|
||
Kurs je pojat sebezkušenostně a prakticky – psychosémiotické koncepty a teorie zde mají funkci nástrojů k interpretaci. Směřuje k interpretační a expresivní kompetenci potřebné při užívání prostředků utváření významu, jako jsou symbol, metafora, příběh, paradox a žánr, styl ad. V kursu se prolínají dvě linie (a jim odpovídající dva úkoly ke zkoušce). 1) experimentování se styly tvůrčího porozumění. 2) analýza procesu zvýznamňování (v reklamě a dalších oblastech). V prvním případě budou účastníci na zvoleném materiálu experimentovat se způsoby porozumění a exprese, jako jsou: a) symbolické porozumění/vyjádření, b) paralely a obdoby, c) narativní konstrukce, d) paradoxy a absurdity, e) cítící resonance. Bude ukázáno, jak se tyto styly uplatňují v různých psychoterapeutických přístupech. Ve druhém případě bude zkoumáno, jak se v různých oblastech (v reklamě, ve filmech, v seriálech, ve snech, ve vtipech ad.) věci zvýznamňují prostřednictvím určitých forem utváření významu (symboly, metafory, metonymie, příběhy, žánry, styly ad.) a zdrojů významu (sociální stereotypy, archetypy, motivy, emoce, kognitivní schémata ad.). Podrobný obsah je na blogu tohoto kursu.
Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Předpokládaná zátěž studenta
Příprava na zkoušku a zkouška: 40 hod Poslední úprava: Hrabec Ondřej, Mgr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
CHRZ, V. "Co děláme, když interpretujeme", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VIII, s. 13-26, celý sborník na adrese http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/FF-katedry/psychologie/aktual/QA_SB_2009.pdf CHRZ, V. Psychologie metafory (viz příloha psychologiemetafory.doc, poslední část týkající se metafor v politice) CHRZ, V. Žánr, mysl a kultura (viz příloha narativnipsychologie.doc, kapitola "Žánr, mysl a kultura", části týkající se nemoci, filmu a vzdělávání) CHRZ, V. Možnosti narativního přístupu k autobiografickému rozhovoru (viz příloha Analýza narativních rozhovorů.doc) ČERMÁK, I., HILES, D. a CHRZ, V. „Narativně orientovaný výzkum: interpretační perspektivy", sborník Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku VI, s. 53-66, celý sborník na adrese: http://www.upol.cz/fileadmin/user_upload/Veda/AUPO/Psychologica_37-sup.pdf CHRZ, V. Analýza zvýznamňování v reklamě(PP-presentace, viz příloha interpretace-reklamy.ppt, text upřesňující zadání seminární práce na příkladu interpretace reklamy) CHRZ, V. "Innocent when you dream" aneb co všechno nám může unikat při interpretaci "textu na papíře" (PP-presentace, viz příloha Beyond text.ppt, k teorii a praxi interpretace na příkladu písně Toma Waitse přístupné na adrese: http://www.youtube.com/watch?v=Md7iv0Rg1LU) CHRZ, V. Imaginace a imaginárno ve filmech terryho gilliama (PP-presentace, viz příloha Imaginace a imaginárno.ppt, ukázka konfliktu interpretací - hermeneutika podezření versus hermeneutika důvěry - na filmech T.G.) CHRZ, V. "Jak lze kriticky rozumět současné fantasy kultuře", Sborník Kvalitativny výskum vo verejnom prostore, s. 117-123, celý sborník na adrese: http://www.fedu.uniba.sk/fileadmin/user_upload/editors/KPP_Rado_Masaryk/zbornik/Zbornik.pdf CHRZ, V. Dialogické jednání jako forma aktivní imaginace (viz příloha Dialogické jednání jako forma aktivní imaginace.doc, návrh rámce pro interpretaci dialogického jednání na základě Jungova pojetí aktivní imaginace) CHRZ, V. Význam v pohybu aneb proč je pro psychology užitečné zkoumat film (viz příloha Význam v pohybu.ppt, přehled východisek a možností psychologické interpretace filmu) Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
(PP presentace a další soubory upřesňující tento sylabus jsou přístupné v moodle tohoto předmětu) a) obecně řečeno: předmět volně a po svém uskutečňuje představu Jeroma Brunera, že psychologie by se měla zaměřit na procesy utváření významu (meaning making processes) b) konkrétně to bude znamenat, že se budete prakticky a "sebe-zkušenostně" učit: - interpretovat artefakty (texty, promluvy, obrazy, videa) - jako "produkty mysli" či "produkty pro mysl" - podle určitých pravidel - s určitou reflexí toho "co děláme, když interpretujeme" - vycházíme tedy také z toho, že umění psychologie je z podstatné části také "umění interpretace" POŽADAVKY KE ZKOUŠCE (zkoušková písemná práce) Na základě přednášek a poskytnutých materiálů (tj. teoretických konceptů i praktických návodů) sepíše každý/á písemnou práci, jejíž podstatou bude interpretace kulturního artefaktu jako "produktu pro mysl", což bude mít jednu ze dvou volitelných podob: 1) analýza procesu zvýznamňování v reklamě, 2) experimentování se styly tvůrčího porozumění Popis obou verzí zadání práce (jehož obsah se vám bude postupně upřesňovat v následujících přednáškách) je v moodle v souboru „zadání práce“
1. přednáška: Obsah a smysl předmětu: zadání zkouškové práce - obsah a smysl předmětu - sebe-zkušenostní a poznatková stránka kursu - úvodní informace ke dvěma variantám zkouškové práce: 1) experimentování se styly tvůrčího poroumění, 2) analýza procesu zvýznamňování v reklamě - úvodní příklady - styly tvůrčího porozumění: úvod do tématu - schéma: AH - AHA - HAHA - úvod do pětice stylů: 1) symbolické čtení, 2) paralely a obdoby, 3) narativní konstrukce, 4) empatická resonance, 5)absurdita a paradox
2. přednáška: Styly tvůrčího porozumění / proces zvýznamňování v reklamě - celkový přehled stylů (dokončení z minula) - příklady ke druhé variantě interpretace (analýza procesu zvýznamňování v reklamě)
3. přednáška: symbolické porozumění a symbolická exprese - vymezení symbolů (versus znaky) - charakteristiky symbolů - oblasti výskytu symbolů (sny, pohádky a mýty, dětská hra, psychopatologie, umění) - symbolika barev a její psychologické vysvětlení (zákonité vztahy mezi fyzikálními vlastnostmi barev a specifickou fyziologickou a psychologickou odpovědí (daptací) organismu
4. předn: dokončení práce se symboly (pohádky, sny) / ukázky seminárních prací / úkoly na expresi - práce se symboly v pohádkách - práce se symboly ve snech - příběh o Jonášovi a velrybě jako příklad čtyř rovin symbolické interpretace (psychodynamická, existenciální, archetypálně-mytologická, spirituální) - ukázky seminárních prací (experimentování se styly tvůrčího porozumění) - zadání dvou (nepovinných) "domácích úkolů" (jako sebezkušenost pro téma exprese a expresivita na příští přednášku)
5. Tvořivost, exprese, expresivita - úlohy na zkoumání tvořivosti - psychologie tvořivosti (tvůrčí vlastnosti, tvůrčí osobnost, tvůrčí proces) - co je to exprese, expresivita - expresivní techniky - tvorba mandal: exprese a sebepoznání - E. A. Poe: "Jak jsem tvořil báseň HAVRAN" - narativní techniky, externalizace, "enabling" techniky - způsoby práce se sny
6. Uvedení podkladů k samo-studiu a příklady k promýšlení na příští hodinu - psychologie a psychosémiotika reklamy - model pro analýzu působení reklamy na modelového recepienta - schéma: zvýznamňovaný produkt - forma utváření významu - zdroj významu - příklady (tištěné reklamy a billboardy, plus odkazy na reklamní spoty) pro promýšlení na příští hodinu (viz soubor "příklady reklam na promýšlení") - soubor "Psychologie a psychosémiotika reklamy" (PP presentace se 150 tabulemi, z ní pouze část bude probírána na příštích přednáškách)
7. Psychologie a psychosémiotika reklamy - pokračování - schéma pro analýzu reklamy jako "produktu pro mysl": 1) zvýznamňovaný produkt - 2) formy utváření významu - 3) zdroje významu - reklama, pointa a vtip - psychologie humoru a vtipu - Jakobson: dva aspekty přesnášení významu - reklama a metaforická konstrukce významu - reklama a metonymická konstrukce významu
8. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: narativní konstrukce - podstata narativní konstrukce / typy: kontingentní vyprávění a životní příběh / příběh vysvětluje, dává porozumět, odpovídá na otázku, řeší potíž - příklady narativních odpovědí evokovaných nápovědmi obrazů / narativní re-figurace ("to je o něčem jiném") - žánry narativní konstrukce - vztah narativity - absurdity - a symboličnosti - narativní konstrukce ve výzkumu (výzkumy krize středního věku)
9. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: paralely/analogie - narativní konstrukce ve výzkumu: příklad výzkumu resilience i seniorů - narativní konstrukce v terapii, klíčová funkce externalizace - externalizace a "enabling" techniky - paralely/obdoby jako způsob konstrukce významu - ilustrativní příklad: porozumění obrazu S. Dalího "Tři sfingy z Bikini" - obrazy tarotových karet jako materiál pro paralely a obdoby
10. Styly tvůrčího porozumění a vyjádření: dokončení - dokončení stylu "paralely a analogie" - čtvrtý styl: paradox, absurdita - pátý styl: cítící (empatická) resonance - shrnutí zadání seminární práce Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Předpoklady pro absolvování předmětu Orientace v systému obecné psychologie. Znalost základních psychologických směrů a přístupů. Zkouška z předmětu Zkouška bude udělena na základě pohovoru nad písemnou prací. Na základě přednášek a poskytnutých materiálů (tj. teoretických konceptů i praktických návodů) sepíše každý/á písemnou práci, jejíž podstatou bude interpretace kulturního artefaktu jako "produktu pro mysl", což bude mít jednu ze dvou volitelných podob: 1) analýza procesu zvýznamňování v reklamě, 2) experimentování se styly tvůrčího porozumění. Obě verze zadání práce (což bude postupně upřesňováno a konkretizováno v přednáškách) jsou v souboru "zadání práce" uloženém na moodle tohoto předmětu. Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2023)
|
|
||
Studijní opory jsou obsaženy jednak v přílohách tohoto kurzu v SiS, a především pak v PP presentacích a dalších souborech přítupných v moodle tohoto předmětu. Poslední úprava: Chrz Vladimír, doc. PhDr., Ph.D. (20.01.2023)
|