|
|
|
||
Předmět nabízí seznámení s významem kolegiální podpory a sdílení profesních zkušeností v pomáhajících profesích a dále s jednotlivými technikami, které sdílení umožňují. Techniky budou rozděleny podle toho, zda slouží k profesnímu rozvoji psychologů, nebo mají/mohou být psychology nabízeny a vedeny. Jedná se zejména o techniku supervize a dále intervize. Rozebírány budou i dílčí postupy, jako je Balintovská skupina. V předmětu budou diskutovány individuální i týmové přínosy jednotlivých technik ve vztahu k profesnímu rozvoji, budování profesní identity a prohlubování sebereflexe, ale také psychologické a organizační překážky jejich zavádění. Důraz bude kladen na praktické vyzkoušení těchto technik a následnou reflexi zkušeností. Předmět bude obsahovat teoretické bloky doplněné praktickými cvičeními (ta budou organizována ve třech delších blocích). Těžištěm kurzu budou návštěvy psychologů a psycholožek, kteří mají osobní zkušenosti s vedením skupin za účelem sdílení. Studující budou v rámci předmětu číst doporučenou literaturu a plnit připravené úkoly podle daného harmonogramu tak, aby přímá setkání na seminářích mohla být věnována reflexím sebezkušenostních aktivit a diskusím teoreticko-empirických publikací.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Zápočet bude udělen na základě: 1) docházky (tolerance jedné absence), 2) aktivní účasti na semináři, 3) kvalitního splnění všech úkolů (a jejich odevzdání prostřednictvím Moodlu). Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
BAŠTECKÁ, Bohumila; ČERMÁKOVÁ, Veronika; KINKOR, Milan. Týmová supervize: Teorie a praxe. Praha, Portál. 2016. HAWKINS, Peter; SHOHET, Robin. Supervize v pomáhajících profesích. Praha, Portál, 2004. PÍŠOVÁ, Michaela, et al. Mentoring v učitelství. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2011. LAZAROVÁ, Bohumíra. Mentoring jako forma kolegiální podpory a strategie dobré školy. Pedagogika, 2010, 55.3-4: 254-264. SWAFFORD, Jeanne. Teachers supporting teachers through peer coaching. Leading professional development in education, 2000, 105-115. CLEMENT, Mieke; VANDENBERGHE, Roland. Teachers’ professional development: a solitary or collegial (ad) venture?. Teaching and teacher education, 2000, 16.1: 81-101. https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=100&t=25399 www.kritickemysleni.cz › klisty › mentoring Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|