PředmětyPředměty(verze: 970)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami a inkluzivní vzdělávání - OPNP3Q401A
Anglický název: Special Needs Pupils in Inclusive Education
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 28 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
PhDr. Jana Mrázková, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q103A
Anotace -
Předmět se zaměřuje na specifika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole. Podstatou předmětu je představit studentům problematiku podpůrných opatření pro jednotlivé vzdělávací potřeby. Důležitou součástí je i reflexe odlišností v chování u žáků s SVP a důraz na komplexní přístup zahrnující spolupráci s rodinou.
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (04.02.2020)
Deskriptory

Celková časová zátěž studenta

80

 

Zakončení

Z

Přímá výuka

24 hodin

 

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

3 hodiny

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

3 hodiny

Plnění předmětu

Seminární práce a reflexe práce

40 hodin

 

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Pro zakončení předmětu student zpracuje analýzu kazuistiky žáka s určitou speciální vzdělávací potřebou a bude ji prezentovat v průběhu seminářů. 

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Literatura

Florian, L., Black-Hawkins, K., & Rouse, M. (2017). Achievement and inclusion in schools (Second edition). London: Routledge.

Bates, B. (2017). A quick guide to special needs and disabilities. London: Sage Pub.

Sotáková, H., & Klusák, M. (2009). Psychology: texts for international students. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

DSM V Diagnostický a statistický manuál duševních poruch Americké psychiatrické spo-lečnosti. 2013

KERROVÁ, S. Dítě se speciálními potřebami. Praha: Portál, 1997.

MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha: H+H, 2001.

Mezinárodni klasifikace nemocí. 11. revize. Dostupné z: https://icd.who.int/en

SYŘIŠŤOVÁ, E. a kol. Normalita osobnosti. Praha: Avicenum, 1972.

ŠVANCARA, J. Poruchy psychického vývoje. Brno: UJEP, 1979

VÁGNEROVÁ, M. Variabilita a patologie psychického vývoje. Praha: UK, 1993.

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (22.01.2023)
Sylabus


Sylabus:

1) Úvod do problematiky žáků s SVP, legislativa spojená s žáky s SVP v českém vzdělávacím systému

2) Diagnostický proces - preventivně intervenční přístup

3) Asistent pedagoga a jeho úloha při práci se žáky s SVP

4) Školní poradenské pracoviště - kompetence, dokumentace žáků s SVP

5) Spolupráce rodiny, školy a dalších organizací u žáků s SVP

6) Kazuistiky žáků s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb

Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (30.01.2023)
Výsledky učení

Studenti by po absolvování předmětu měli být schopni:

  • orientovat se v legislativním rámci týkajícím se žáků s SVP
  • definovat základní skupiny žáků s SVP
  • identifikovat potřeby základních skupin žáků s SVP ve školní praxi
  • pracovat efektivně s doporučením pro školu
  • nastavit komunikaci a spolupráci v rámci ŠPP a ŠPZ
  • sestavit a prezentovat kazuistiku vybraného žáka s SVP
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (27.02.2025)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK