|
|
|
||
Volitelný předmět je určen primárně pro studenty navazujícího magisterského studia, mohou si ho ale zapsat i studenti jiných programů, kteří vykonávají dobrovolnické aktivity (tj. nehonorované činnosti) ve svém volném čase. Mělo by se jednat o aktivity, ve kterých jsou podpořenou skupinou děti, žáci a studenti předškolního a školního věku, mohou však to však být i dospělí či senioři s potřebou podpory (zvl. se specifickými potřebami), případně i kolektivy (např. podpora rodin). Spolupracující organizací jsou převážně školy, školská zařízení a neziskové organizace, které dané činnosti organizují a poskytují studentům organizační, metodickou i supervizní podporu. Vždy se jedná o aktivity, ve kterých jde o podporu žáků a studentů, nikoli dobrovolnictví, které spočívá v organizační a propagační činnosti. Nejedná se také o aktivity pro studenty vysokých škol.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (30.01.2023)
|
|
||
Předmět si klade za cíl prostřednictvím dobrovolnických aktivit posílit komunikační, sociální i oborové dovednosti a kompetence studentů nutné pro práci s lidmi různého věku. Posílení schopnosti analýzy a reflexe vlastních aktivit. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Předmět je tvořen
Reflektivní seminář zahrnuje
V případě distanční výuky bude pro reflektivní semináře využito prostředí Teams. Termín vstupního semináře bude zapsaným studentům sdělen mailem. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Frič, P., & Pospíšilová, T. (2010). Vzorce a hodnoty dobrovolnictví v České republice na začátku 21. století. Praha: Agnes. Hestia. (2022, 10. srpna). Hestia. https://www.hest.cz/ Hladká, M. (2008). Význam dobrovolnictví jako specifického lidského zdroje. Aktuální otázky sociální politiky-teorie a praxe (s. 20-27). Pardubice: Univerzita Pardubice. Hruška L., Hrušková, A., Tošner, J., & Pilát, M. et al. (2018). Rozvoj dobrovolnictví v ČR. Analýza o stavu dobrovolnictví v zahraničí a ČR. Ostrava: ACCENDO. Kandová, M. (2022, 20. srpna). Dobrovolník.cz. HESTIA – Centrum pro dobrovolnictví. http://www.dobrovolnik.cz/ Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese: psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál. Korthagen, F. A. J. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. Kucharská, A., Laufková, V., Kadrnožková, M., Šťastný, V. (2022). Dobrovolnictví jako prostředek edukace v pomáhajících profesích. Diagnostika a poradenství v pomáhajících profesích. 2022, V. (2). Dotupné z: http://odborne.casopisy.palestra.cz/index.php/dap/article/view/296/386. Matulayová, T., Jurníčková, P., & Doležel, J. (2016). Motivace k dobrovolnictví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Mlčák, Z. (2010). Prosociální chování v kontextu dispozičních aspektů osobnosti. Ostravská univerzita v Ostravě. Pilát, M. (2015). Vybrané kapitoly z dobrovolnictví a dobrovolnické praxi. Slezská univerzita v Opavě: Opava. Pospíšilová, T. (2010). Dobrovolnictví v kontextu životní dráhy dobrovolníků. Lidé města: revue pro etnologii, antropologii a etnologii komunikace, 12(1), 109–133. Tošner, J., & Soszanská, O. (2002). Dobrovolnictví a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál. Trutnovská, R. (2016). Fungování dobrovolnictví v ČR — současné trendy a dobrovolnické programy. Forum Socialni Prace. Prague: Charles University, Faculty of Arts, (1), 69–76. Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě) (2002). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-198. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.02.2023)
|
|
||
Aktivity jsou vykonávány po souhlasu garanta předmětu, který může také vhodná spolupracující zařízení doporučit. Rozsah aktivit je určen kreditovou dotací předmětů - jedná se o 60 hodin přímých aktivit a 18 hodin nepřímých aktivit (příprava na výkon dobrovolnictví, zpracování úkolů), reflektivní seminář v rozsahu 12 hodin v průběhu semestru, na kterém sdílejí a reflektují své zkušenosti s dobrovolnickou činností. Dobrovolnická praxe se může uskutečňovat v resortu školství (školská zařízení různého typu), mimoškolních zařízení (zájmové a volnočasové aktivity), v resortu práce a sociálních věcí (sociální služby, neziskové organizace), aj. Aktivity s dětmi, žáky a klienty mohou mít různou podobu, např. asistenství, doučování, preventivní aktivity (besedy), sociální služby. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
1. Výkon dobrovolnických aktivit (viz Deskriptory) 2. Účast na vtupním a výstupním reflektivním semináři, konzultace v průběhu semestru 3. Zpracování stanovených úkolů vyučujícím ve vztahu k vykonávaným činnostem 4. Odevzdání portolia 1 týden před konáním výstupního reflektivního semináře Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.09.2022)
|