PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Seminář k teoriím osobnosti - OPNP3Q305A
Anglický název: Seminar on Theories of Personality
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Lenka Hříbková, CSc.
PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Valentová, Ph.D.
Prerekvizity : OPNP3Q101A
Je prerekvizitou pro: OPNP3Q402B, OPNP3Q404B, OPNP3Q403B
Anotace -
Předmět se podrobněji zabývá vybranými koncepty a termíny, které používají autoři jednotlivých teorií osobnosti. Předmět navazuje na předmět Teorie osobnosti z prvního ročníku magisterského studia, ve kterém byla zadána četba na tento seminář. Cílem semináře je prohloubit znalosti o základních přístupech a teoriích osobnosti na základě cvičení k základním konceptům, na základě práce s kazuistikami a texty autorů teorií a na základě diskuse o přečtených knihách. Cílem semináře je prohloubit porozumění těmto termínům a teoriím. Seminářům především dominují tři typy aktivit: a) práce s kazuistikami b) práce s kratšími původními texty autorů vybraných teorií osobnosti a c) cvičení k vybraným konceptům autorů jednotlivých teorií osobnosti. Obsah semináře tvoří dva bloky: 1. blok: Aktivity na porozumění dílčích konceptů jednotlivých autorů a na jejich aplikaci. 2. blok: Práce s kazuistikami, která je zaměřená na identifikaci konceptů konkrétní teorie, které jsou aplikované do běžného života popisovaných osob. Rozbor ukázek textu knih (zadaných studentům k četbě nebo dostupných ke stažení v sylabech) vybraných autorů a diskuse k nim.
Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Cíl předmětu
Cílem semináře je prohloubit znalosti o základních přístupech a teoriích osobnosti na základě cvičení k základním konceptům, na základě práce s kazuistikami a texty autorů teorií a na základě diskuse o přečtených knihách. 
Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Deskriptory

k

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu
Zápočet bude udělen na základě docházky (tolerance jedné absence), kvalitního plnění  úkolů v průběhu semináře a vypracování recenze na knihu.
Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Literatura

ADLER,  Alfred. Člověk jaký je. Praha. Portál. 2018.

ASHCRAFT, Donna. Personality theories workbook. Belmont, Wadsworth. 2012.

FREUD, Sigmund. Výklad snů. Pelhřimov. Nová tiskárna Pelhřimov. 1994.

FROMM, Erich. Umění milovat. Praha. Nakladatelství J. Šimona. 2008.

HJELLE, Larry. Personality Theories. New York, McGraw-Hill.1992.

HORNEYOVÁ, Karen. Neuróza a lidský růst. Zápas o seberealizaci. Praha. Triton-Pragma. 2000.

JUNG, Carl. Duše moderního člověka. Brno. Atlantis. 1994.

MASLOW, Abraham. O psychologii bytí. Praha. Portál. 2014.

MISCHEL, Hanna;  MISCHEL, Walter. Readings in personality. New York. Holt, Rinehart and Winston. 1973.

ROGERS, Carl. Způsob bytí. Praha. Portál. 1998.

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
Výsledky učení

Na základě absolvování kurzu studující:

1) umí zpracovat recenzi na vybranou odbornou publikaci

2) orientuje se v v primárních pramenech jednotlivých autorů

3) dokáže aplikovat poznatky z teorie osobnosti a uplatnit je při řešení kazuistiky

4) umí generovat vhled do kazuistického případu perspektivou vybrané teorie

5) je schopen zhodnotit své dovednosti v oblasti výkladu snu klienta

6) kriticky zhodnotí přínos jednotlivých teorií osobnosti a jejich aktuální využitelnost v psychologické praxi

7) dokáže prezentovat kolegům názor na možnost využití vybrané teorie osobnosti

8) dokáže vybrat přiléhavý teoretický rámec k řešenému případu

9) orientuje se v primárním pramenu autora a rozumí obsahu textu

10) je schopen zhodnotit svou osobní zkušenost dle zadaných kritérií teoretického konceptu

Poslední úprava: Valentová Hana, PhDr., Ph.D. (23.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK