|
|
|
||
Stáže v poradenských zařízeních jsou organizovány dle požadavků EDP (European Diploma in Psychology), jejichž naplnění a realizování umožní studentům bezproblémově absolvovat stáže nebo část studia i v zemích EU, resp. žádat v nich o uznání diplomu. Obecným cílem stáže je propojování teorie a praxe.
V rámci předmětu se studenti seznamují s jednotlivými pracovišti poradenského systému ve školství, případně s těmi, ve kterých jsou klienty děti a mladiství a kde je také řešena problematika vzdělávání.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímý výkon stáže: 80 hodin Zpracovní porfolia: 30 hodin Příprava na reflektivní seminář, účast na reflektivním semináři: 10 hodin Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
V rámci předmětu student vykoná stáž na 2 pracovištích poradenských zařízení, v celkovém rozsahu 80 hodin (2 týdny), účastní se vstupního a výstupního semináře. Předmět je ukončen zápočtem. K němu je potřeba splnit: - výběr pracovišť dle doporučené trajektorie - evidence činností přímých i nepřímých na pracovišti - potvrzení ze stáže - zpracování reflektivního deníku (seznam přímých a nepřímých aktivit, stanovené úkoly, reflexe) - účast na reflektivním semináři Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
BAŠTECKÁ, B.; ČERMÁKOVÁ, V.; KINKOR, M. Týmová supervize: teorie a praxe. Praha: Portál, 2016. HAJD MOUSSOVÁ, Z.; DUPLINSKÝ, J. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: UK PedF, 2002. HAJD MOUSSOVÁ, Z. (ed.). Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004. KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2012. LINDSAY, G., et al. Etika pro evropské psychology. Praha: Triton, 2010. SVOBODA, M.; KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001. PEŠOVÁ, I., ŠAMÁK, M. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. ZAPLETALOVÁ, J. Pedagogicko-psychologické poradenství. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2012.
Školský zákon, ve znění účinném od 25. 8. 2020 Vyhlášky (dostupné na http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlasky) Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Studenti absolvují náhledy v psychologických pracovištích, ve kterých je realizována supervidovaná praxe s klienty pod vedením pověřeného pracovníka daného pracoviště. Stáže budou zaměřeny na standardní aktivity pracovišť v oblasti prevence, diagnostiky a intervence, příp. na nadstandardní činnosti poradenských zařízení, s cílem rozvoje diagnostických, intervenčních a terapeutických dovedností. Cílem kurzu je podpora rozvoje dovedností pro práci psychologa v daných typech zařízení psychologické praxe. Student by se měl dále seznámit s legislativou upravující činnost toho kterého zařízení, měl by se zorientovat v typické klientele a typických standardních činnostech toho kterého zařízení, měl by evidovat formy, jak daný klient o poskytované služby žádá. Dále by mělo dojít k postižení odborných okruhů tematicky zaměřených - konkrétní odborná témata, která pracoviště zajišťuje (např. výukové obtíže, výchovné problémy, podpora integrace zdravotně postižených aj.) Neměla by chybět podpora rozvoje diagnostických, intervenčních a terapeutických dovedností. Osvojeny by měly být základní diagnostické dovednosti spojené s administrací, skórováním, vyhodnocením i interpretací nejčastěji užívaných diagnostických nástrojů dle specifik toho kterého odborného zařízení, pro které má student základní teoretickou průpravu z povinných i povinně volitelných předmětů v rámci studia psychologie (např. anamnestický rozhovor, diagnostický rozhovor s rodiči a klientem, užití konkrétních diagnostických nástrojů jako jsou testy obecných i speciálních schopností - testy inteligence a další testy kognitivních schopností, pozornosti, paměti, testy osobnosti, didaktické testy), specifická diagnostická témata: screening, diagnostika třídy, diagnostika rodiny. Dále intervenční programy, individuální a skupinové, jejich průběh, hodnocení efektivity, jejich rizika. Práce s konkrétními cílovými skupinami (práce s předškolními dětmi, žáky dle stupňů vzdělávání, práce se třídou, práce s rodinou). Možnosti terapeutické práce v daném typu zařízení. Student absolvuje minimálně stáže ve 2 pracovištích (výběr: a) pedagogicko-psychologická poradna ve dvou odlišných obdobích z hlediska školního roku, b) školní poradenské pracoviště, c) poradna pro manželství, rodinu a mezilidské vztahy), v celkovém rozsahu 80 hodin přímých aktivit (odborné aktivity v daném poradenském zařízení) a nepřímých aktivit (příprava na stáže, studium dokumentace, studium spisů klientů, analýza poradenských dat – dle požadavků na zpracované úkoly ze stáží). Součástí předmětu je vstupní reflektivní seminář a výstupní reflektivní seminář, v rámci kterých je připravován student na pobyt v zařízeních i reflektuje odborné postupy. Student v průběhu realizace předmětu zpracovává z každého zařízení portfolio dokumentace a odborných úkolů. Pro potřeby předmětu je zřízen kurz v Moodle s podpůrnými materiály nutnými k pobytu na pracovištích psychologické praxe i s informacemi ke zpracování portfolií. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.10.2024)
|