|
|
|
||
Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. První část kurzu bude mít teoretický charakter. Pozornost zde bude věnována zásadám, principům a etapám psychologické diagnostiky a intervencí (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Druhá část kurzu bude studenty provázet diagnostickými a intervenčními přístupy ve školských poradenských zařízeních. Dojde k postižení a konkretizaci zakázek ve školním poradenském pracovišti, pedagogicko-psychologické poradně, speciálně pedagogickém centru a středisku výchovné péče, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). Při konkretizaci zakázek bude kladen důraz na jednotlivá věková období - diagnostické a intervenční postupy na jednotlivých pracovištích budou pojímány ve vývojovém kontextu.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (30.01.2020)
|
|
||
ředmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 24 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
Studenti plní stanovené úkoly pro přednášky i pro semináře, dle vyčíslení hodin v Deskriptorech. 2 úkoly jsou odevzdávány v písemné podobě. Reflektivní přístup na seminářích. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|
|
||
DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H+H, 1993. HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J.. Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika Praha: UK PedF 2002. HADJ MOUSSOVÁ, Z., Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha: UK PedF, 2003. KUCHARSKÁ, A. Profesní poradenství ve školství. In Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha: PedF UK, 2002, s. 123 ? 142. KUCHARSKÁ, A. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v SPC. Praha: IPPP ČR, 2007. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha, SPN 1992. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha, Testcentrum 2001. SVOBODA, J., VÁGNEROVÁ, M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál 2001. ZAPLETALOVÁ, J. A KOL. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v PPP. Praha: IPPP ČR, 2007. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Zkouška se uskuteční formou testu. K ní musí mít student splněn všechny úkoly. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2022)
|
|
||
Předmět je zaměřen na nejdůležitější poradenské postupy - diagnostiku a intervenci, která je poskytována poradenskými pracovníky ve školství. Témata (jejich řazení bude podáno na vstupní přednášce): 1. Zásady, principy a etapy psychologické diagnostiky (sběr dat, formulace hypotézy, příprava diagnostického postupu - výběr vhodných metod, interpretace výsledků, závěr - psychologický nález, doporučení, prognóza; práce se zakázkou, stanovení intervenčního postupu, průběh a závěr intervencí), s důrazem na školský terén. Diagnostika jako předpoklad navazujících intervencí, ve shodě se současnou legislativou (vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školství, ve znění současných předpisů). 2. Zásady tvorby diagnostických nástrojů, psychometický pohled, statická a dynamická diagnostika. Práce s manuály testů. 3-4. Diagnostické přístupy ve školním poradenském pracovišti. Navazující intervence. 5.-6. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - pedagogicko-psychologická poradna. 7. Diagnostické a intervenční přístupy ve školských poradenských zařízeních - speciálně pedagogické centrum. 8. Diagnostické a intervenční přístupy ve střediscích výchovné péče. 9. Diagnostika školní zralosti, diagnostické zakázky ve vztahu k vývojovým obtížím žáků. 10.-12. Diagnostika školní neúspěšnosti, specifických poruch učení a chování, NKS aj. Semináře (praktické zaměření): 1. Diagnostika rodiny, rodič v procesu formulování zakázky, anamnéza, intervence v rodině. 2. Standardy diagnostiky, manuály diagnostických nástrojů 3. Diagnostika třídy, intervenční přístupy 4. Intervenční přístupy v ŠPP, ŠPZ - ve prospěch žáků s SVP a žáků s výukovými obtížemi 5. Preventivní a intervenční přístupy u žáků s výchovnými obtížemi a rizikovým chováním 6. Profesní poradenství - diagnostické aspekty Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (01.02.2023)
|
|
||
Pro výuku v předmětu je připraven kurz v Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2459. Přístupové heslo bude studentům sděleno na první přednášce. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (28.01.2023)
|