|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy psychologické diagnostiky dětí a mládeže. Kurz je tvořen dvěma tematickými bloky.
1. Blok základních teoretických znalostí z oblasti psychologické diagnostiky dětí a mládeže:
Akcentuje porozumění obecným principům diagnostického procesu v klinické psychologické praxi. Vytváří podmínky pro porozumění teoretickým východiskům tzv. psychometrických a dynamických postupů v psychodiagnostice a ukazuje výhody i limity obou těchto přístupů. Stručně představuje i základní principy psychometriky.
2. Blok praktických aplikací:
Akcentuje praktické ukázky struktury a vedení psychodiagnostického vyšetření v klinické praxi. Představuje základní materiály využívané psychodiagnostice. Orientuje studenta v nabídce psychometrických nástrojů a metodik dostupných pro českou populaci, vede k porozumění znakům kvality u psychometrických nástrojů. Obecně přestavuje postupy pro posouzení: školní připravenosti, struktury kognitivních schopností, gramotnosti, osobnosti, sociálních kompetencí, motivace. Modelově přestavuje postupy pro diagnostiku SPU, poruch vývoje jazyka a komunikace, mentální retardace.
Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (14.02.2022)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 24 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Poslední úprava: Tylš Adámková Jana, Mgr., Ph.D. (04.02.2022)
|
|
||
Podmínkou zakončení předmětu je 75% docházka a aktivní účast na seminářích. Poslední úprava: Kubín Daniel, PhDr. (27.01.2024)
|
|
||
RABOCH, J., HRDLIČKA, M., MOHR, P., PAVLOVSKÝ, P., & PTÁČEK, R.( 2015).DSM-5®: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, MKN-10.revize (2009). Duševní poruchy a poruchy chování. Praha, Psychiatrické centrum, SVOBODA,M.(ed.),Krejčířová,D.,Vágnerová,M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha, Portál, 2001 VÁGNEROVÁ,M., Klégrová,J.( 2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha, Karolinum, ČEŠKOVÁ, E., SVOBODA, M., & KUČEROVÁ, H. (2006). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Portál. ŠÍPEK, J. (2000). Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství ZAPLETALOVÁ, J. a kol. (2006). Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: IPPP ČR. URBÁNEK, T. DENGLEROVÁ, D. ŠIRŮČEK, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. MÁLKOVÁ, G. (2009). Zprostředkované učení. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-585-1. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014) Vývoj jazykových schopností. Praha: Grada, str. 177-217.- Vybrané kapitoly. ŠIRŮČEK, J., ŤÁPAL, A., & LINHARTOVÁ, P. (2014). Potřeba poznávání: Studie psychometrických charakteristik zkrácené české verze škály potřeby poznávání Československa Psychologie, 58(1). HŘEBÍČKOVÁ, M., JELÍNEK, M., BLATNÝ, M., BROM, C., BUREŠOVÁ, I., GRAF, S., & ZÁBRODSKÁ, K. (2016). Big five inventory: základní psychometrické charakteristiky české verze BFI-44 A BFI-10. Československa Psychologie, 60(6).
Manuály Vybraných psychometrických nástrojů z produkce Psychodiagnostika Poslední úprava: Málková Gabriela, doc. PhDr., Ph.D. (02.02.2020)
|
|
||
Závěrečný písemný test. Poslední úprava: Kubín Daniel, PhDr. (27.01.2024)
|
|
||
Tématické bloky ve výuce: 1) Psychologická diagnostika - teoretický úvod do psychologické diagnostiky dětí a mládeže Obecné principy diagnostického procesu v klinické psychologické praxi; psychometrický a dynamický přístup v ps. diagnostikce (výhody i limity); psychologický test jako nástroj ps. diagnostiky, teorie tvorby ps. testů, formy psychologického testování, uvedení do psychometriky. 2) Specifika dětské diagnostiky Specifické otázky diagnostiky dětí a mládeže, diagnostický setting; klinické metody v diagnostice dětí 3) Testy a testové baterie pro hodnocení inteligence Základní principy konstrukce a uspořádání testů inteligence, SB IV, WPPSI, SON-R, WISC, IDS, IDS-P, K-ABC a další. 4) Vývojové škály Uvedení do oblasti tvorby a používání vývojových škál, propojení s poznatky vývojové psychologie (Piagetova teorie vývoje myšlení, teorie attachmentu), Brazelton, Gesell, BSID-II, III, Bayley IV a jejich srovnání. 5) Diagnostika dílčích schopností z pohledu neuropsychologického vyšetření Zraková percepce: Edfeldt, Frostigová, motorika: MABC-2, Orientační test dynamické praxe, pozornost: d2, číselný čtverec, TMT, paměť: Rey-Osterriethova kompl. figura, AVLT, Bentonův vizuální retenční test 6) Diagnostika PAS ADOS, ADIR, CARS, screeningové dotazníky, využití jiných dg. nástrojů (inteligenční soubory, ROR …) 8) Projektivní metody Specifika diagnostiky osobnosti v dětském věku; TAT a odvozené metody (CAP, CATO, Apercepční karty pro adolescenty, Michalovo projektivní interview, Roberts-2, TEMAS) + rekapitulace skórovacích systémů ROR u dětí - hodnocení vývojové úrovně; kresba - jako hodnocení vývojové úrovně (včetně pojetí vývoje kresby v dětském věku) + rizika užití jako projektivní metody; další metody (Scénotest, Test světa) 9) Dotazníky a škály Specifika užití v dětském věku, klinické: depresivita (CDI), úzkost (CMAS, STAI. KSAT), symptomy posttraumatu, exekutivní fce (BRIEF, Connersová); osobnost: Eysenck (JEPI, B-JEPI, JEPQ), Cattell (HSPQ, CPQ), Piers-Harris 2, Freiburský osobnostní dotazník 10) Rodinná diagnostika Uvedení do problematiky diagnostiky rodinného prostředí, rozhovor (inspirace rodinnou terapií, systemikou); pozorování volné a při řízené činnosti; dotazníkové metody + Bene Antony; projektivní - kresba (začarované) rodiny, Scénotest; FAST 11) Speciální otázky dětské diagnostiky Diagnostika dětí se zrakovým, sluchovým, příp. kombinovaným postižením. Secifické metody (Reynel-Zinkinové škály, ITVIC, Tactual Profile a další).
Ke kurzu jsou založeny studijní opory v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9930¬ifyeditingon=1
Poslední úprava: Kubín Daniel, PhDr. (27.01.2024)
|