|
|
|
||
Předmět navazuje na základní znalosti o problematice specifických poruch učení a zaměřuje se na otázku výběru a nastavení efektivní intervence. Hlavním cílem kurzu je seznámit studenty s nabídkou preventivních programů i intervenčních postupů a metod společně s výzkumně ověřenými poznatky o jejich účinnosti a přínosu. Kromě intervence zaměřené na rozvoj školních dovedností (čtení, psaní, počítání), bude diskutována také otázka nastavení podpory osobnostně sociálního vývoje. Důraz bude kladen na možnost praktického využití pro nastavení cílené intervence s ohledem na konkrétní podobu gramotnostních obtíží a jejich příčinu, environmentální prostředí (rodina, škola) a osobnostní nastavení dítěte, žáka či studenta se specifickými poruchami učení. Dílčí témata budou probírána z hlediska gramotnostních domén.
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
||
Přímá výuka
Nepřímá výuka
Participation in class
Preparation for class
Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
||
Pravidlená příprava a aktivní zapojení ve výuce. Zpracování kazuistiky žáka se specifickými poruchami učení/akční výzkum – žák s SPU ve vzdělávání (identifikace kritických míst a možností intervenčních přístupů) nebo podrobné představení intervenčního programu. Práce je v rámci semináře prezentována v angličtině - jedná se o předmět vyučovaný v angličtině. Student regularly prepares and actively participates in seminars. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (23.01.2023)
|
|
||
American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.), 2013. https://doi.org/10.1176/appi.books.9780890425596 BUTTERWORTH, Brian; LAURILLARD, Diana. Low numeracy and dyscalculia: identification and intervention.” ZDM 42 (2010): 527-539. GILLESPIE, Amy; GRAHAM, Steve. A meta-analysis of writing interventions for students with learning disabilities. Exceptional Children, 2014, 80(4), 454-473. https://doi.org/10.1177/0014402914527238 GRAHAM, Steve; HARRIS, Karen R.; LARSEN, Lynn. Prevention and Intervention of Writing Difficulties for Students with Learning Disabilities. Learning Disabilities Research & Practice, 2010, 16(2), 74-84 KAVALE, Kenneth. A.; MOSTERT, Mark P. Social Skills Interventions for Individuals with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 2004, 27(1), 31–43. https://doi.org/10.2307/1593630 Report of the National Reading Panel: Teaching children to read : an evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction. [Bethesda, Md.?]: U.S. Dept. of Health and Human Services, Public Health Service, National Institutes of Health, National Institute of Child Health and Human Development, 2000. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (10.04.2020)
|
|
||
Specifické poruchy učení – pojetí a terminologie Diagnostika, systém podpůrných opatření Intervence zaměřené na rozvoj přesnosti a plynulosti čtení Intervence se zaměřením na rozvoj porozumění čtenému Intervence se zaměřením na rozvoj matematických dovedností Rozvoj motorických dovedností Rozvoj sociálních dovedností Specific learning disabilities - concepts and terminology Diagnostics, support measures Reading accuracy and fluency interventions Reading comprehension interventions Mathematics interventions Motor skills interventions Social skills interventions Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|