|
|
|
||
Předmět má za cíl poskytnout studentům a studentkám informace o duševních poruchách v dětství a dospívání. Prostřednictvím předmětu si studující mají osvojit nejen poznatky o dětské psychopatologii, ale také (a zejména) citlivý způsob uvažování o normalitě a abnormalitě psychického vývoje u dětí a dospívajících. Základním východiskem výuky proponovaného předmětu je zdůrazňování značné vývojové variability psychického vývoje dítěte. V tomto kontextu je tedy důležité nepokládat každý nestandardní projev v chování dítěte za psychopatologický, neboť se často jedná spíše o hraniční projev ještě přiměřeného duševního vývoje, což platí především pro složitější ontogenetická období. V předmětu budou systematicky představeny jednotlivé psychické poruchy a jejich specifické projevy v období dětství a dospívání tak, aby absolventi dokázali rozpoznat hranici normality a abnormality. Poznatky budou rámovány Diagnostickým a statistickým manuálem duševních poruch (DSM) a Mezinárodní statistickou klasifikací nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN). Současně budou ilustrovány na konkrétních příkladech. Studující se v předmětu budou setkávat s kazuistikami a budou vedeni k jejich citlivé interpretaci s pomocí osvojených poznatků.
Předmět je rozdělen do následujících tematických okruhů: 1. Specifika dětské psychopatologie, 2. Psychické poruchy při neurologických onemocněních dětí, 3. Mentální retardace, 4. Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka; Specifické vývojové poruchy školních dovedností; Specifická vývojová porucha motorické funkce, 5. Pervazivní vývojové poruchy, 6. Poruchy chování a emocí – Hyperkinetické poruchy, Poruchy chování, 7. Emoční poruchy se začátkem specifickým pro dětství, Poruchy sociálních vztahů se vznikem specifickým pro dětství a adolescenci, Tikové poruchy, 8. Jiné poruchy chování a emocí začínající obvykle v dětství a v adolescenci – neorganická enuréza, neorganická enkopréza, Porucha pohlavní identity v dětství, 9. Poruchy spánku a poruchy příjmu potravy u dětí, 10. Psychózy v dětském věku, 11. Sebevražedné chování, sebepoškozování v dětství a v adolescenci, 12. Afektivní poruchy v dětském věku, 13. Neurotické poruchy v dětském věku, poruchy vyvolané stresem, 14. Návykové nemoci v dětském věku, 15. Týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě, psychická deprivace a subdeprivace, 16. Dítě v nemoci, náročné životní situaci, psychosomatická onemocnění v dětském věku.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (09.04.2020)
|
|
||
Předmět má 3 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 90 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 24 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Poslední úprava: Tylš Adámková Jana, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Fischer,J. a kol.: Dětská psychiatrie. SZdN, Praha 1963. Hort,Vl.a kol.:Dětská a adolescentní psychiatrie.Portál,Praha,2000. Koluchová,J. a kol.: Přehled patopsychologie dítěte. UP, Olomouc 1989. Langmeier,J., Matějček,Zd.: Psychická deprivace v dětství. Avicenum, Praha 1974. Langmeier,J., Balcar,K. Špitz,J.: Dětská psychoterapie. Avicenum, Praha 1991. Matějček,Zd.: Praxe dětského psychologického poradenství. SPN, Praha 1991. Matějček,Zd.: Dítě a rodina v psychologickém poradenství. SPN, Praha 1992. Mezinárodní klasifikace nemocí.10.revize.Duševní poruchy a poruchy chování.Popisy klinických příznaků a diagnostická vodítka (přel. z angl.originálu).Praha,Psychiatrické centrum,1992. Nešpor,K.: Návykové chování a závislost.Praha,Praha,2000. Richterová,J. a kol.: Patopsychologie. SPN, Praha 1969. Švancara,J.: Poruchy psychického vývoje. UJEP, Brno 1979. Vágnerová,M.: Variabilita a patologie psychického vývoje. Karolinum, Praha 1993. Vágnerová,M.: Psychologie problémového dítěte školního věku. Portál, Praha 1994. Vágnerová,M. : Psychopatologie pro pomáhající profese. Portál, Praha, 2005 Vaníčková,E.,Provazník,K.,Hadj-Moussová,Z.,Spilková,J.: Sexuální násilí na dětech.Portál,Praha,1999. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (04.02.2020)
|
|
||
Zkouška bude ústní formou, student bude hovořit o dvou losem zvolených okruzích. Poslední úprava: Tylš Adámková Jana, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
1. Specifika dětské psychopatologie 2. Mentální retardace 2. Psychické poruchy při neurologických onemocněních dětí 3. Pervazivní vývojové poruchy 4. Poruchy sociální funkcí + náročný temperament 4. Dítě ohrožené prostředím: týrané, zanedbávané a sexuálně zneužívané dítě, psychická deprivace a subdeprivace 5. Porucha aktivity a pozornosti 5. Specifické vývojové poruchy řeči a jazyka; Specifické vývojové poruchy školních dovedností; Specifická vývojová porucha motorické funkce 6. Psychické poruchy se somatickými projevy v dětství a adolescenci 7. Neurotické poruchy v dětském věku, poruchy vyvolané stresem, 8. Afektivní poruchy v dětském věku, 8. Sebepoškozování a suicidalita v dětství a dospívání 9. Psychózy v dětském věku, 10. Poruchy příjmu potravy v dětství a dospívání 11. Disharmonický vývoj osobnosti 11. Poruchy chování 11. Poruchy chování způsobené užíváním psychoaktivních látek 12. Dítě v nemoci, náročné životní situaci, psychosomatická onemocnění v dětském věku. Poslední úprava: Tylš Adámková Jana, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Studenti plní stanovené úkoly pro přednášky i pro semináře, dle vyčíslení hodin v Deskriptorech. Reflektivní přístup na seminářích. Poslední úprava: Tylš Adámková Jana, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Pro výuku předmětu je připraven kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9929 Heslo pro zápis bude sděleno na první přednášce. Poslední úprava: Tylš Adámková Jana, Mgr., Ph.D. (02.02.2022)
|
|
||
Student: - orientuje se v přehledu dětské psychopatologie dle MKN 10, MKN 11 - odliší psychopatologii od běžných fenoménů psychického vývoje - charakterizuje danou oblast, je schopen pojmenovat hlavní diagnostická kritéria - rozliší poruchy vývojové, poruchy typické pro dětský věk a ostatní poruchy, které se mohou vyskytovat v dětství. - vymezí vybranou oblast vůči ostatním poruchám. Poslední úprava: Kubín Daniel, PhDr. (02.10.2024)
|