|
|
|
||
Předmět se zabývá dominantními paradigmatickými přístupy pedagogické psychologie k edukaci (behaviorismus, konstruktivismus, kognitivismus, psychoanalýza, humanistická psychologie, kulturní psychologie) a představí u každého z nich emblematické výzkumy a teorie. Cílem předmětu je seznámit studenty s pestrostí psychologických přístupů k různým jevům výchovy a vzdělávání. Předmět předpokládá, že studující již mají zvládnuté základní pedagogicko-psychologické koncepty a teorie, zhruba v takovém rozsahu, který odpovídá obsahu předmětu Úvod do pedagogické psychologie z bakalářského studijního programu. Ve stávajícím předmětu bude pozornost věnována pedagogicko-pychologickým paradigmatům a vybraným tématům. Seminární část předmětu má prohloubit komparativní kritickou práci s odbornými texty v cizím jazyce. Prostřednictvím předmětu si tak studující osvojí relativně rozsáhlé poznatky z pedagogické psychologie, prohloubí svoji analytickou citlivost a kritické myšlení při práci s odbornými texty a posílí schopnost aplikovat nabité poznatky do porozumění reálným situacím ze vzdělávacího a výchovného kontextu. Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii. Jde o to ukázat konstitutivní vazbu metodologického paradigmatu a metod zkoumání na utváření poznatků; 2. Přínosy behaviorismu; Konstruktivistický přístup – Piagetova genetická epistemologie; Kognitivismus, vyučování a učení; Psychoanalýza, humanistická psychologie a edukace; Kulturní psychologie a edukace; 3. Učení ve škole – specifičnost školního učení, druhy učení, zákony učení, učitelská dilemata v podpoře žákovského učení, role studijní skupiny v žákovském učení, role rodičů v žákovském učení; 4. Sociokulturní background jako součást „dispozic“; Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika; 5. Užití pedagogické psychologie – poradenská a školní psychologie.
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||||||||||||||||||||||
Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2022)
|
|
||
Podmínkou k ústní zkoušce bude česká kondenzace rozsáhlejšího cizojazyčného textu a docházka (tolerance tří absencí). Předmět bude zakončen ústní zkouškou. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
CORNO, Lyn; ANDERMAN, Eric M. (eds.): Educational Psychology Handbook. Routledge 2015 (3. vyd.). MAREŠ, Jan: Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha, Portál 2001 GLOVER, J., RONNING, R. (eds.). Historical Foundations of Educational Psychology. New York, London, Plenum Press 1987. The Nature and Mission of Educational Psychology. Educational Psychologist, 27, 1992, 2 (monotématické číslo). BRUNER, J. S. The Culture of Education. Cambridge, Harvard University Press 1996. CRAHAY, M. Psychologie de l´éducation. Paris, PUF 1999 (2. vyd. 2005). FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. Praha, Portál 1998. Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
|
|
||
Kurz bude tvořen následujícími tématy: 1. Pedagogická psychologie a její metodologie: výzkum v pedagogické psychologii. Jde o to ukázat konstitutivní vazbu metodologického paradigmatu a metod zkoumání na utváření poznatků 2. Přínosy behaviorismu; Konstruktivistický přístup – Piagetova genetická epistemologie; Kognitivismus, vyučování a učení; Psychoanalýza, humanistická psychologie a edukace; Kulturní psychologie a edukace. 3. Učení ve škole – specifičnost školního učení 4. Sociokulturní background jako součást „dispozic“; Teorie sociokulturního handicapu a jejich kritika 5. Užití pedagogické psychologie – poradenská a školní psychologie Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (03.02.2022)
|