|
|
|
||
Cílem předmětu je rozvinout u studentů poznání o podobě a příčinách výukových obtíží, které žáci zažívají v souvislosti s rozvojem základních gramotnostních dovedností. Prostřednictvím přednášek i práce s odbornými zdroji (výzkumné zprávy, odborná literatura, případové studie, ukázky písemných prací žáků) a jejich kritickou analýzou se budou studenti postupně seznamovat s problematikou rozvoje čtení, psaní a počítání v kontextu školské a poradenské praxe. Zvláštní pozornost bude věnována problematice specifických poruch učení (SPU) - vymezení základní terminologie, teoretických konceptů SPU a principů diagnostiky. Důraz bude kladen na interdisciplinární přístup k řešení gramotnostních obtíží opírající se o preventivně - intervenční model péče.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka:
Příprava:
Příprava na zkoušku: 36 hodin V případě distanční výuky budeme pracovat v aplikaci Zoom, studenti obdrží včas odkaz. Dále bude využíván Moodle. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (14.09.2021)
|
|
||
Požadavky k zakončení předmětu:
Písemná zkouška Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
BUTTERWORTH Brian. The implications for education of an innate numerosity-processing mechanism. Phil.Trans. R. Soc, B373: 2017 0118.http://dx.doi.org/10.1098/rstb.2017.0118 CARAVOLAS, Markéta a Jan VOLÍN. Baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 2. až 5. ročníků ZŠ. Praha: IPPP, 2005 MERTIN, Václav a Anna KUCHARSKÁ a kol. Od diagnostických kritérií specifických poruch učení k poskytování péče všem potřebným dětem. Praha : Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2007.
KUČEROVÁ, Olga a Anna KUCHARSKÁ. Vázaný a nevázaný vzor písma v českých školách. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-969-8.
KUCHARSKÁ, Anna. Nespecifické výukové problémy. In Valentová, L. Školní poradenství I. Praha: UK PedF, 2013, s. 104-128.
KUCHARSKÁ, Anna a kol.. Porozumění čtenému III. – Typický vývoj porozumění čtenému – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze, 2015 str. 57-83. ISBN 978-80-7290-862-2. PRAŽÁKOVÁ, Kateřina a Klára ŠPAČKOVÁ. Přesnost a rychlost ve vnímání množství u jedinců s dyskalkulií. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 2(2) ,2018. 69–90.
ŠPAČKOVÁ, Klára a kol. Porozumění čtenému IV. Porozumění čtenému u dětí s rizikem čtenářských obtíží – metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: PedF UK, 2016. ISBN: 978-80-7290-863-9
ŠPAČKOVÁ, Klára. Dyslexie: narušení čtenářských dovedností v oblasti dekódování i porozumění textu? Psychologie pro praxi 1 – 2/2016, L I , str. 95-107
Vyhláška č. 27/2016 Sb.o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Vyhláška č. 72/2005 Sb ve znění 116/2011 Sb.o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění zákona č. 82/2015 Sb. Poslední úprava: Špačková Klára, PhDr., Ph.D. (05.02.2020)
|
|
||
Témata jednotlivých přednášek a seminářů: 1.-3. Pojem SPU, jeho vývoj, typologie SPU, klinické projevy specifických obtíží ve čtení, psaní a matematice. Další specifické obtíže. 4. Specifické vs. nespecifické poruchy učení – význam a důsledky školní ne/úspěšnosti, ukazatelé školní úspěšnosti zdroje výukových problémů (rodina, škola, žák). 5. Vývojové a sociální aspekty SPU – projevy a problémy v jednotlivých vývojových etapách, dítě s SPU, rodiče dítěte s SPU, učitelé dítěte s SPU, spolužáci dítěte s SPU. 6.-7. Historie a stav SPU v ČR: vývoj od 50 let do současnosti, přínosy jednotlivých období, limity; školská legislativa jako jeden ze zdrojů změn v péči o žáky s SPU; aktuální problémy dneška, inkluzivní vzdělávání a systém poradenské podpory. 8.-9. Metodologicko-diagnostický blok – diagnostika SPU jako jeden z nejobvyklejších typů zakázek v poradenském systému ve školství; aktuální problémy diagnostiky, diagnostická kritéria, psychologická diagnostika, psychologické vyšetření, zásady, požadavky (např. informovaný souhlas), etapy diagnostického procesu, přímé a nepřímé zdroje. Průběh vyšetření na odborném pracovišti, interpretace, závěr, prognóza, navazující intervence. 10.-11. Teoretické aspekty SPU v historickém kontextu – medicínské pojetí, diskrepantní pojetí, kognitivní přístup, vizuální, fonologická, rychlého auditivního zpracování, mozečková, magnocelulární ortografická hloubka pravopisu jazyka. 12. Problematika rozvoje rané gramotnosti – teoretické modely čtení a psaní, čtení jako komplexní proces – různé typy specifických obtíží, problematika osvojování cizího jazyka. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Pro předmět je zpracován kurz v Moodle, adresa a přístupové heslo budou studentům sděleny na první přednášce. Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
|