PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Psychologický výzkum: teoretická citlivost - OPNP3Q202A
Anglický název: Psychology Research: Theoretical Sensitivity
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / 35 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Anotace -
Studenti si zvolí téma výzkumného zájmu (v souladu s plánovaným zaměřením diplomové práce). Provedou rešerši ve dvou či více médiích (elektronické databáze, případně relevantní encyklopedické publikace, časopisy či katalogy); sestaví výchozí bibliografii; s využitím dvou pramenů sepíší teoretickou studii prezentující výsledky rozboru odborné literatury. Cílem je praxe v analytické práci s odbornými texty jako s empirickými daty, kultivace citlivosti pro rozdíly mezi primární a sekundární literaturou a kultivace smyslu pro rozdíl mezi studiem pro zkoušky z encyklopedických znalostí a pro rozvoj teoretické citlivosti ve vlastním výzkumu. Jednotlivé fáze práce na seminární práci se diskutují na seminářích na základě podkladů poskytnutých vybranými studenty (případně doplňovaných vyučujícími).
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
Cíl předmětu

Cílem je praxe v analytické práci s odbornými texty jako s empirickými daty, kultivace citlivosti pro rozdíly mezi primární a sekundární literaturou a kultivace smyslu pro rozdíl mezi studiem pro zkoušky z encyklopedických znalostí a pro rozvoj teoretické citlivosti ve vlastním výzkumu.

Slouží jako pomoc při koncipování zejména teoretické části DP.

Poslední úprava: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
Deskriptory

Celková časová zátěž 120; přímá výuka/cvičení 12; příprava na cvičení 24; seminární práce 84.

 

V případě zákazu výuky na učebně bude distanční výuka probíhat s oporou o kurz Psychologický výzkum: teoretická citlivost v Moodlu - https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10256

Poslední úprava: Klusák Miroslav, PhDr., CSc. (14.09.2021)
Podmínky zakončení předmětu
Účast na seminářích a text teoretické studie povahy materiálové práce (vs. přehledová studie či esej), rozsahu cca 10 - 20 stran a kvality publikovatelné (vs. draft) - podrobněji popsaná v sylabu.
Poslední úprava: Viktorová Ida, PhDr., Ph.D. (06.09.2024)
Literatura

STRAUSS, Anselm; CORBINOVÁ, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert. 1999.

GLASER, Barney. Theoretical sensitivity. Mill Valley, Sociology Press, 1978.

GLASER, Barney; STRAUSS, Anselm. The discovery of grounded theory. Chicago, Aldine, 1968.

STRAUSS, Anselm. Qualitative analysis for social scientists. New York, Cambridge University Press, 1987.

SALDAÑA, Johnny. The coding manual for qualitative researchers. Third edition. London, SAGE Publications, 2016.

 
Poslední úprava: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (28.01.2020)
Sylabus

Členění předmětu:

PRVNÍ BLOK V prvním, úvodním bloku jsou studenti seznámeni se strukturou předmětu: jeho začleněním ve studiu - retrospektivní a prospektivní vazby; harmonogramem standardního postupu; dělbou práce vyučujících - vedení seminářů x vedení jednotlivých prací; základními parametry textu teoretické studie předkládané k zápočtu. Zvolí si téma a vypracují memorandum o své motivaci k jeho studiu; získají vedoucího jejich individuální práce; který ji také započítává.

DRUHÝ BLOK Ve druhém, vlastním výzkumném bloku studenti provedou rešerši k vybranému tématu a sepíší o ní memorandum pro svého vedoucího; po konzultaci prostudují výchozí pramen, sepíší memorandum s jeho rozborem, s argumentací výběru druhého literárního pramene a s otázkou motivující jeho studium; a s originálem textu jej předloží svému vedoucímu; a to tak, aby v polovině semestru mohli přejít ke třetímu, závěrečnému bloku práce.

TŘETÍ BLOK Ve třetím bloku, výzkumném a závěrečném, studenti zpracují chybějící části celé studie dle předepsané osnovy, a to tak, aby jej jako draft předložený vedoucímu i s originálem druhého textu, po konzultaci mohli dopracovat do publikovatelné podoby do konce semestru.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (13.09.2021)
Výsledky učení

Výsledky učení:

1) řešerše  odborné literatury pro DP;

2) analýza a zhodnocení relevance daného literárního pramene;

3) volba pramene pro DP

Poslední úprava: Kučera Miloš, doc. PhDr., CSc. (07.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK