PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Evropská myšlenková tradice - OPNP3O102A
Anglický název: European thought tradition
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 40 / neurčen (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Anotace -
Kurz Evropská myšlenková tradice je zaměřen explicitně na problematiku člověka v západním filosofickém myšlení. Věnuje se mýtické podobě lidství a konceptům člověka v průběhu dějin filosofického myšlení od antiky po počátek novověku. Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili základní paradigmata moderního filosofického pojetí člověka jako jsou homo faber, homo ludens, homo historicus, člověk jako existence, jako osoba a jako bytost vztahová. Jde o porozumění základním ontologickým a gnozeologickým východisků studia psychologie. Témata: Tradice evropského myšlení - člověk a svět. Mýtické pojetí člověka. Základní metafyzické figury lidství – animal rationale, imago Dei a ego cogito. Univerzalita rozumu, smyslů, činností a mravního vědomí a jednání. Člověk jako bytost vztahová. Homo faber v moderní filosofii. Homo ludens a význam hry. Homo historicus. Člověk jako ens amans. Individualita a osoba ve filosofické reflexi. Normalita a šílenství ve filosofické reflexi. Problém těla a tělesnosti ve filosofii.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (04.04.2020)
Deskriptory

Časová zátěž vzhledem k počtu kreditů

24 hodin Přímá výuka

10 hodin Samostudium filosofických pramenů

10 hodin Příprava na zápočet

Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (29.09.2023)
Literatura

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5.

SOKOL, J.  Malá filosofie člověka; a Slovník filosofických pojmů. 5., rozš. vyd., (Ve Vyšehradu 3.). Praha: Vyšehrad, 2007. 411 s. ISBN 978-80-7021-884-6.

TRESMONTANT, C. Bible a antická tradice. Praha: Vyšehrad 1998. ISBN 80-7021-270-5.

LÉVI-STRAUSS, C. Myšlení přírodních národů. Liberec: Dauphin 1996. ISBN 80_86019-25-X.

LÉVI-STRAUSS, C. Rasa a dějiny. Brno: Atlantis 1999. ISBN 80-7108-138-8.

ČERNÝ, V. Rasismus, jeho základy a vývoj. Olomouc: Votobia 1995. ISBN 80-85885-69-7.

SCHELER, M. Místo člověk v kosmu. Praha: Academia 1968.

SCHELER, M. Řád lásky. Praha: Vyšehrad 1971.

FINK. E. Hra jako symbol světa. Praha: Čsl. spisovatel 1999. ISBN 80-202-0410-5.

FINK, E. Oáza štěstí. Praha: Mladá fronta 1992. ISBN 80-204-0224-1.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Liberec: Dauphin 2000. ISBN 80-7272-020-1.

CALLOIS, R. Hry a lidé. Maska a opojení. Praha: Nakl. Studia Ypsilon 1998. ISBN 80-902482-2-5.

BUBER, M. Já a Ty. Praha: Kalich 2005. ISBN 80-7017-020-4.

PATOČKA, J. Přirozený svět jako filosofický problém. Praha: Čsl. spisovatel 1992. ISBN 80-202-0365-6.

GADAMER, H.-G. Člověk a řeč. Praha: OIKOYMENH 1999, ISBN 80-86005-76-3.

HEIDEGGER, M. O humanismu. Praha: Ježek 2000. ISBN 80-85996-32-4.

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.03.2020)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet získávají studenti na základě písemného testu. Jedna otázka je z odpřednášené látky, druhá z prostudovaného filosofického pramene.

Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (12.09.2024)
Sylabus

Tradice evropského myšlení - člověk a svět.
Mýtické pojetí člověka.
Základní metafyzické figury lidství – animal rationale, imago Dei a ego cogito.
Univerzalita rozumu, smyslů, činností a mravního vědomí a jednání.
Člověk jako bytost vztahová.
Homo faber v moderní filosofii.
Homo ludens a význam hry.
Homo historicus.
Člověk jako ens amans.
Individualita a osoba ve filosofické reflexi.
Člověk jako existence.

Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (29.09.2023)
Výsledky učení

V rámci kurzu Evropská myšlenková tradice se studenti seznámí  s filosofickými východisky evropského myšlení. Jsou schopni číst a porozumět filosofickým textům k filosofii člověka. Znalosti projeví ve schopnosti akcentovat filosofické dimenze vlastního oboru (psychologie, pedagogika, speciální pedagogika) a rozumí jeho metodologickým východiskům. Orientují se  v tradicích, jež formovaly evropské myšlení, znají archetypální charakteristiky lidství: animal rationale, imago dei a ego cogito. Jsou s to rozpoznat a specifikovat ontologické a gnoseologické základy tzv. moderních vzorců lidství (ens volens, homo faber, homo ludens, člověk jako existence, ens amans, člověk jako individualita a jako osoba ad.), jejich charakteristiky. Jsou s to aplikovat filosofické poznatky ve vlastním oboru a komparovat odlišnost přístupů filosofického a speciálně vědního (psychologického) k problematice světa, člověka, času a životního smyslu.

Poslední úprava: Pelcová Naděžda, doc. PhDr., CSc. (12.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK