PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Filosofie výchovy - OPNO4O033B
Anglický název: Philosophy of Education
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 40 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Anotace
Filosofie výchovy se zabývá ontologickými a antropologickými předpoklady výchovy, analyzuje vztah mezi výchovou a vzděláváním v jejich tradičních i současných podobách. Tématizuje éthos učitelského a vychovatelského povolání spjatý s takovými fenomény jako odpovědnost vychovatele, autorita, legalita a legitimita vychovatelství. Zkoumá antinomickou povahu vychovatelství, učitelství a také rodičovství, rozporuplnou povahu vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným. Zabývá se výchovou jako vztahem člověka ke světu, ke společenství a k sobě samému.
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem je studující seznámit s novějšími poznatky v oblastech vývojové a komparativní psychologie, kognitivních věd a kritické sociologie. Zároveň budou seznámeni se socio-historickou analýzou převládající organizaci vzdělávání, která je založena na cílech vzdělávní 19. století. Takto vybaveni budou studující navrhovat různé systémové změny vzdělávání.

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Literatura

Povinná literatura

Barrett, L. F. (2018). How Emotions Are Made. The Secret Life of the Brain. London: Pan Books. (Vybrané kapitoly)

Feřtek, T. (2015). Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová Beseda.

Hejný, M. (2013). Matematika ako zdroj radosti. On-line [11-09-2023]. Dostupné na:

          https://www.youtube.com/watch?v=xm0xsBjdMe4

Palmer, J. A. (2006). Fifty Modern Thinkers on Education. From Piaget to Present. New York & London: Routledge. (Vybraná hesla.)

Šíp, R. et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.)

Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.)

Šíp, R. Dagovi o nutnosti obratu ve vzdělávání. (Rukopis)

Tomasello, M. (2019). Becoming Human: A Theory of Ontogeny. On-line [11-09-2023]. Dostupné na:

          https://www.youtube.com/watch?v=BNbeleWvXyQ

Doporučená literatura

Damasio, A. (2010). Self Comes to Mind. Constructing of Conscious Brain.  New York: Pantheon Books. (Vybrané kapitoly.)

Barrett, L. F. (2019). Emotions: Facts vs. Fiction. On-line [11-09-2023]. Dostupné na:

          https://www.youtube.com/watch?v=9pc8bCDm32U

Fenwick, T. J., & Edwards, R. (2010). Actor-Network Theory in Education. Routledge.

Feuerstein, R. a kol. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Feuersteinův program instrumentálníh obohacování. Praha: Karolinum.

Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat: Zrod vězení. Praha: Dauphin.

Ramirez, F. & Boli, J. (1987). The Political Construction of Mass Schooling. European Origins and Worldwide Institutinalization. Sociology of Education, 60(1), 2–17.

 

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Sylabus

1. blok výuky

Komunální povaha lidské kognice

  • sdílená a sociální intencionalita
  • objektivní svět jako projev sdíleného světa
  • Vygotský a distribuovaná kognice

Emočně-kognitivní struktura ve vzdělávání

  • Damasiovo pojetí emocí a emoční konstrukce paměti
  • teorie emocí Lisy F. Barrettové jako součást predikčního procesu
  • proces budování emočně-kognitivní struktury v „alternativních“ školách

2. blok výuky

Ideální typy a výzkum současného školství

Normalizační struktura vzdělávacích systémů

  • jejich současné projevy
  • historické podmínky jejich vzniku
  • jejich racionalita (normalizace prostřednictvím prostoru, času, kurikula a zkoušení)
  • izolace individua a jeho normalizace

3. blok výuky¨

Prezentace a obhajoba semestrálních skupinových prací

Zpětná vazba

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studující

  • v poslením bloku předloží strukturovanou vědeckou esej s vlastními návrhy na změny ve vzdělávání;
  • tuto esej musí prezentovat na semináři a úspěšně ji obhájit.  

(Poždavky na způsob práce ve skupinách a strukturovanou vědeckou jsou upřesněny na moodle.)  

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • chápe roli prostoru a času v organizaci moderního a inovativního školství
  • dokáže kriticky analyzovat mocenské vztahy ve vzdělávání
  • využívá výsledky nejnovější výzkumů vzdělávacích procesů
  • dokáže navrhnout a odůvodnit změny vyplývající z výše uvedených dovedností.    
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK