|
|
|
||
Filosofie výchovy se zabývá ontologickými a antropologickými předpoklady výchovy, analyzuje vztah mezi výchovou a vzděláváním v jejich tradičních i současných podobách. Tématizuje éthos učitelského a vychovatelského povolání spjatý s takovými fenomény jako odpovědnost vychovatele, autorita, legalita a legitimita vychovatelství. Zkoumá antinomickou povahu vychovatelství, učitelství a také rodičovství, rozporuplnou povahu vztahu mezi vychovatelem a vychovávaným. Zabývá se výchovou jako vztahem člověka ke světu, ke společenství a k sobě samému.
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Cílem je studující seznámit s novějšími poznatky v oblastech vývojové a komparativní psychologie, kognitivních věd a kritické sociologie. Zároveň budou seznámeni se socio-historickou analýzou převládající organizaci vzdělávání, která je založena na cílech vzdělávní 19. století. Takto vybaveni budou studující navrhovat různé systémové změny vzdělávání. Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura Barrett, L. F. (2018). How Emotions Are Made. The Secret Life of the Brain. London: Pan Books. (Vybrané kapitoly) Feřtek, T. (2015). Co je nového ve vzdělávání. Praha: Nová Beseda. Hejný, M. (2013). Matematika ako zdroj radosti. On-line [11-09-2023]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=xm0xsBjdMe4 Palmer, J. A. (2006). Fifty Modern Thinkers on Education. From Piaget to Present. New York & London: Routledge. (Vybraná hesla.) Šíp, R. et al. (2022). Na cestě k inkluzivní škole. Interakce a norma. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) Šíp, R. (2019). Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress. (Vybrané kapitoly.) Šíp, R. Dagovi o nutnosti obratu ve vzdělávání. (Rukopis) Tomasello, M. (2019). Becoming Human: A Theory of Ontogeny. On-line [11-09-2023]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=BNbeleWvXyQ Doporučená literatura Damasio, A. (2010). Self Comes to Mind. Constructing of Conscious Brain. New York: Pantheon Books. (Vybrané kapitoly.) Barrett, L. F. (2019). Emotions: Facts vs. Fiction. On-line [11-09-2023]. Dostupné na: https://www.youtube.com/watch?v=9pc8bCDm32U Fenwick, T. J., & Edwards, R. (2010). Actor-Network Theory in Education. Routledge. Feuerstein, R. a kol. (2014). Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Feuersteinův program instrumentálníh obohacování. Praha: Karolinum. Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat: Zrod vězení. Praha: Dauphin. Ramirez, F. & Boli, J. (1987). The Political Construction of Mass Schooling. European Origins and Worldwide Institutinalization. Sociology of Education, 60(1), 2–17.
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
1. blok výuky Komunální povaha lidské kognice
Emočně-kognitivní struktura ve vzdělávání
2. blok výuky Ideální typy a výzkum současného školství Normalizační struktura vzdělávacích systémů
3. blok výuky¨ Prezentace a obhajoba semestrálních skupinových prací Zpětná vazba Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující
(Poždavky na způsob práce ve skupinách a strukturovanou vědeckou jsou upřesněny na moodle.) Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|
|
||
Studující:
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (10.09.2024)
|