Oborová didaktika 3 - OPNO4O032A
Anglický název: Applied Didactics 3
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 0 [hodiny]
Počet míst: 45 / 140 (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Salim Murad, Ph.D.
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Korekvizity : OPNO4O031A
Prerekvizity : OPNO4O022A
Je korekvizitou pro: OPNO4O031A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh ZS   Nástěnka   
Anotace -
Didaktika 3 je úzce provázána s odborným předmětem navazujícího studia Občan ve státě. Na základě pojetí tematického celku Občan ve státě v kurikulu vede studenty k formulování vyučovacích cílů, návrhům výuky a postupů hodnocení ve výchově k občanství a předmětech občanského a společenskovědního základu.
Poslední úprava: Lánský Ondřej, PhDr., Ph.D. (31.08.2022)
Cíl předmětu

Absolvent předmětu je schopný stanovit cíle, plánovat vyučovací hodiny, pracovat s diverzitou třídy a využívat různé formy zpětné vazby a  evaluace s ohledem na charakteristiky a potřeby žáků a studentů.

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Deskriptory

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

0 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

10 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

15 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

20 hodin

               

Plnění předmětu           

Seminární práce

20 hodin

Příprava na zápočet

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

Poslední úprava: Fapšo Marek, Mgr., Ph.D. (21.09.2023)
Literatura

(U většiny textů jsou zpřesněny vybrané pasáže k prostudování)

 

Povinná literatura:

ARVANITAKIS, J., & HORNSBY, D. J. (Ed.). (2016). Universities, the citizen scholar and the future of higher education. Palgrave Macmillan. Nomikoudis, N. &  Starr, M. Kapitola: 5  Cultural Humility in Education and  Work: A Valuable Approach for  Teachers, Learners and  Professionals. (vybraná část, s. 156 – 162).

GREENBERG, A. (1976). City-as-School: An Approach to External Interdisciplinary Education. The English Journal, 65(7), 60–62.

HEIDRICH, L., KARAKAŞOĞLU, Y., MECHERIL, P., & SHURE, S. (2021). Schools and Teacher Education Challenged by Transnational Constellations. An Introduction. In L. Heidrich, Y. Karakaşoğlu, P. Mecheril, & S. Shure (Ed.), Regimes of Belonging – Schools – Migrations (s. 1–24). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29189-1_1

KASÍKOVÁ, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola (Vydání 3., rozšířené a aktualizované). Portál. ISBN 978-80-262-0983-6.

LORENZOVÁ, J. (2023). Sociální pedagogika. Praha: VŠCHT v Praze. (vybraná část, s. 156 – 162)

STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. et al. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016

VOTAVOVÁ, R., & MEJCÍKOVÁ, K. & JEŠÁTKOVÁ, J. & Bařinková, Z. (2023) Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou. Národní pedagogický institut České republiky. Str. 8 – 16.

 

Doproučená literatura

GIROUX, H. A. (2013). On critical pedagogy (Reprinted). Bloomsbury Academic. Chapter 8 Rethinking Education as the Practice of Freedom: Paulo Freire and the Promise of Critical Pedagogy (vybraná část, s. 152 – 167).

HAVLÍNOVÁ, I. (2014). Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 78 s. ISBN 978-80-7290-670-3.

MURAD, S. (2018). Migrace jako průřezové téma české společnosti [Der Diskurs um die Migration in tschechischen Gesellschaft]. In Maier, R. Migration als Thema des Unterrichts in Deutschland, Tschechien und Polen (s. 28-40). Georg-Eckert-Institut - Leibniz-Institut für internationale Schulbuchforschung

Sieglova, D. (2019). Konec školní nudy: Didaktické metody pro 21. století (První vydání) (2019). Grada.  

ŠÍP, R. Proč školství a jeho aktéři selhávají. Kognitivní krajiny a nacionalismus. Brno: MUNIPress, 2019. (Vybrané kapitoly – 3.2–3.4)

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Sylabus

Přednášková část

1) Cíl a jeho funkce při didaktické transformaci (komplexní - dílčí; akademický, participativní, rekonstrucionistický) (1. 10)

2) Rozmanitost ve školní třídě – přístup kulturní pokory (školní prostředí v éře superdiverzity) (8. 10.)

3) Vizuální sociologie a urbanismus jako náměty pro didaktickou praxi (vizuální sociologie, art-base method) (22.10.)

4) Zpětná vazba, evaluace a hodnocení (formy zpětné vazby, formativní hodnocení, mikro-diagnostika znalostní úrovně) (3.12)

 

Seminární část

Seminární bloky:

1) Workshop "Rozmanitost ve školní třídě", bude prakticky orientovaným setkáním, kde budou prezentovány výukové metody, které se věnují tématu diverzity ve škole (3. 10.)

2) City-as-School inspirace pro photovoice, jako didaktickou metodu (10. 10.)

 Pravidelné semináře

Didaktické zpracování témat předmětu Občan ve státě

Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Požadavky k zakončení předmětu:

  • písemné zpracování celého didaktického formuláře pro jedno zadané téma a příprava na všechna témata v části III a)-b) formuláře (podrobnosti viz moodle)
  • prezentace jednoho zadaného tématu v semináři
  • aktivní účast na seminářích (max. 2 omluvené absence)
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

  • dokáže didkatizovat odborný obsah pomocí didaktické transformace 
  • rozlišuje komplexní a dílčí cíle a tomu přizpůsobuje plán učiva a volí vhodnou vrstvu výběru cíle
  • je připraven pracovat v prostředí diverzity a tomu odpovídajícím způsobem komunikuje
  • vede studenty k rozvíjení metod sebehodnocení
  • umí posilovat důvěru ve vlastní schopnosti a spoluodpovědnost žáků za třídní klima
  • ví, jak motivovat žáky k zájmu o participaci na výuce
  • kriticky hodnotí a volí didaktické metody
  • je si vědom spoluodpovědnosti za skryté kurikulum školy
  • umí pracovat formou diferencovaného vyučování
  • rozumí rozdílu mezi zpětnou vazbou a hodnocením
  • umí používat rozdílné formy hodnocení 
  • klade důraz na formativní hodnocení
Poslední úprava: Šíp Radim, doc. Mgr., Ph.D. (09.09.2024)