|
|
|
||
Předmět seznamuje studenty s AAK systémy, které jsou vytvářeny pro osoby se speciálními potřebami v případě obtíží v oblasti komunikace. Důraz bude dán na jednotlivé systémy, které jsou využívány při rozvoji komunikace u vývojových komunikačních obtíží u dětí i se systémy pro podporu komunikace u získaných narušení v průběhu života. Studenti budou mít možnost si na základě případových studií sestavit alternativní komunikační systémy pro jednotlivé osoby a vytvořené systémy prezentovat.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · cvičení 24 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem. Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (07.03.2023)
|
|
||
K získání zápočtu je nutné zpracování seminární práce dle zadání vyučující a splnění závěrečného testu (ke splnění testu je nutné 80% správných odpovědí a maximálně 2 pokusy). Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|
|
||
Povinná literatura: BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: MU, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2010. ISBN 97-880-21051-86-7. ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. 1. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0716-0. Doporučená literatura: FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1. KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0. KUBOVÁ, L. Řeč obrázků: Piktogramy. 1. vydání, Praha: Parta, 2011. ISBN 978-80-7320-175-3. KUBOVÁ, L., HEMZÁČKOVÁ, K. Čteme obrázky: komunikační systém tvořený návodnými kresbami: procesní schémata. Praha: Parta, 2011. 978-80-7320-055-8. KUBOVÁ, L., ŠKALOUDOVÁ, R. Znak do řeči. 1. vydání, Praha: Parta, 2012. ISBN 978-80-7320-178-4. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Praha: Tech-Market, 1996. ISBN 80-902134-1-3. LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561–576, 2003. ISBN 80-7178-546-6. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|
|
||
1. Vymezení problematiky alternativní a augmentativní komunikace (dále AAK). 2. Klasifikace systémů AAK. 3. Výhody a nevýhody využití prostředků AAK. 4. Charakteristika vybraných systémů AAK 5. Alternativní komunikační systémy bez pomůcek (Znak do řeči, MAKATON, příklady dalších systémů). 6. Alternativní komunikační systémy s pomůckami (předmětová komunikace, komunikace s využitím fotografií, obrázků a piktogramů, PECS – Picture Exchange CommunicationSystem). 7. Výměnný obrázkový komunikační systém – VOKS. 8. Systém Bliss, metoda globálního čtení, metoda sociálního čtení, facilitovaná komunikace. 9. Technické pomůcky, využití speciálního hardware a software v oblasti AAK. 10. Využití prostředků AAK v rámci logopedické intervence, konkretizace užití systémů AAK u vybraných uživatelů AAK. Případové studie. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (06.03.2023)
|