PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe I logopedická - OPNO3S108A
Anglický název: Professional Practice I - Speech Therapy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 26 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Ing. Jana Horynová, Ph.D.
Korekvizity : OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S104A, OPNO3S105A, OPNO3S106A, OPNO3S107A
Je korekvizitou pro: OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S104A, OPNO3S109A, OPNO3S106A, OPNO3S107A, OPNO3S105A
Je prerekvizitou pro: OPNO3S208A
Anotace -
Kurz povinné odborné praxe ve studijním programu Logopedie upevní pedagogické, psychologické, speciálně pedagogické a především odborné logopedické znalostí a dovedností studujících jejich ověřením praktickou aplikací. Povinné předměty odborné praxe jsou zařazeny do všech ročníků magisterského studijního programu tak, aby svým zaměřením umožňovaly systematické rozvíjení kompetencí studujících v oblasti logopedie. Obsah jednotlivých předmětů odborné praxe je provázán s předměty profilujícího základu, čímž umožňuje v souladu s filozofií celého programu systémově aplikovat osvojené znalosti a dovednosti vzhledem ke specifikům v edukaci jednotlivých věkových skupin klientů (raného a předškolního věku, školního věku, dospělého věku a seniorů). Důraz je kladen na postupné zvyšování nároků na studující při praktických činnostech a úzkou vazbu na profil absolventa. Aktivity studujících jsou průběžně reflektovány. Jako evaluační nástroj formativního hodnocení je využíváno Portfolio odborné praxe.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Cíl předmětu

Studující:

·         vhodně použije přístup k různým diagnostickým, poradenským a vzdělávacím činnostem v oblasti logopedické intervence poskytované dětem v raném a předškolním věku,

·         uvede důvody využití jednotlivých intervenčních přístupů.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám.

Přímá výuka:             

·         cvičení 48 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 24 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 28 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studující vytvoří portfolio, v němž zachytí průběh odborné praxe. Materiály budou vloženy v Moodlu do příslušného kurzu.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Literatura

BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J. Manuál pro pedagogickou praxi: teorie a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5497-4.

BENDOVÁ, P. a kol. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého 2006. ISBN 80-244-1436-8.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007. ISBN 978-80-7367-273-7

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita 1995. ISBN 80-210-1070-3.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
Sylabus

Předmět Logopedická praxe I vede studující k praktickému využití znalostí získaných ve studijních předmětech. Je zaměřen na specifickou problematiku v raném a předškolním a školním věku dětí a žáků s narušenou komunikační schopností. Praxe probíhá pod supervizí zvoleného pracoviště a garanta oborové praxe. Studující se aktivně podílí na logopedické intervenci, je schopen interpretovat a obhájit zvolené postupy, metody, posloupnost, jenž v praxi aplikoval. Své působení a závěry z praxe zaznamenává do portfolia, v němž zachytí průběh odborné praxe. Rozpracování charakteristiky dětí, žáků, klientů, u nichž byla realizována logopedická intervence, zaznamenává průběh logopedické intervence.

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

·         popíše diagnózy dětí s naarušenou komunikační schopností, se kterými se se v rámci praxe setkal,

·         charakterizuje diagnostické a terapeutické postupy u dětí předškolního věku, je schopen uvést aplikaci jednotlivých testů a diagnostických materiálů,

·         uvede příklady možností logopedické intervence u dětí s neurovývojovými jazykovými poruchami na logopedickém pracovišti.

 

Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (20.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK