PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Komunikační systémy neslyšících I - OPNO3S106A
Anglický název: Communication Systems for Deaf Individuals I.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neurčen / 26 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D.
Korekvizity : OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S104A, OPNO3S105A, OPNO3S107A, OPNO3S108A
Je korekvizitou pro: OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S103A, OPNO3S109A, OPNO3S105A, OPNO3S107A, OPNO3S108A, OPNO3S104A
Anotace -
Předmět rozšiřuje podrobněji znalosti studujících o systémech komunikace určených pro osoby se sluchovým postižením a hluchoslepotou. Dále vymezuje základní pravidla pro komunikaci osob se sluchovým postižením a hluchoslepotou. Významnou součástí je praktické seznámení s komunikací osob Neslyšících se zaměřením na praktické dovednosti především v českém znakovém jazyce.
Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je prohloubit znalosti o systémech komunikace určených pro osoby se sluchovým postižením se zaměřením na praktické dovednosti především v českém znakovém jazyce na úrovni odpovídající schopnosti základní konverzace týkající se běžných témat (rodina, vzdělání, zaměstnání).

Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám.

Přímá výuka:              

·         cvičení 24 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 10 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 16 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 10 hodin celkem

Výuka bude probíhat prezenční formou.

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Student/ka prokáže prakticky schopnost komunikace v českém znakovém jazyce v rozsahu témat probraných v příslušném semestru.

Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Literatura

Povinná literatura:

HUDÁKOVÁ, A.(ed.) Vesvětě sluchovéhopostižení. Praha: FRPSP a Střediskoranépéče TAMTAM, 2005. ISBN 80-86792-27-7.

MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6.

MACUROVÁ, A.Lingvistika znakových jazyků na počátku třetího tisíciletí.InSpeciální pedagogika, 2005, 15(2), s. 77-85. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A. Poznávámečeskýznakovýjazyk (Úvodnípoznámky). In Speciálnípedagogika, 2001, 11(2), s. 69–75. ISSN 1211-2720.

MACUROVÁ, A.Poznávámečeskýznakovýjazyk IV. Vyjadřováníčasu. In Speciálnípedagogika, 2003, 13(2), s. 89–98. ISSN 1211-2720.

OKROUHLÍKOVÁ, L. Notace – zápis českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 133 s. ISBN 978-80-87153-93-2.

SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x českýznakovýjazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-07-9.

SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, P., OKROUHLÍKOVÁ, L. Rysy přirozenýchjazyků. Českýznakovýjazykjakopřirozenýjazyk. Lexikografie. Slovníkyčeskéhoznakovéhojazyka. Praha: ČKTZJ, 2008. ISBN 978-80-87153-93-2.

SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. 79 s. ISBN 978-80-87218-08-2.

 

Doporučená literatura:

LANGER,J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K.Znakovázásobačeskéhoznakovéhojazyka k rozšiřujícímustudiusurdopedie se zaměřenímnaznakovýjazyk 1.,2.,3.,4. Olomouc: UP PedF, 2004.

POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2.

PTÁČEK, V., BUBERLE, V. Českýslovníkznakovéhojazyka 1.-4.(CD-ROM) Praha: ČUN, 1997.

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
Sylabus

1.      Český znakový jazyk I. - úvodní fráze, praktická ukázka a nácvik pozdravů, označení osob se sluchovým postižením, téma „Rodina“ - jednoduchá sdělení týkající se členů rodiny, videoukázky.

2.      Český znakový jazyk II. - nácvik vyjádření číslovek v ČZJ – vyjádření věku, časové jednotky – dny v týdnu, měsíce, roční období – vyjádření data (číslovky základní, řadové, násobné) – ukázka, praktický nácvik.

3.      Český znakový jazyk III. - popis studijních a pracovních aktivit v ČZJ (zaměstnání, profese, studium), popis volnočasových aktivit, nácvik krátkého vyprávění, rozhovoru.

4.      Český znakový jazyk IV. - znaky související s režimem dne a časoprostorovou orientací (dnes, zítra, včera, ráno, poledne, večer…), základní znaky související s vyjádřením každodenní činností – stručný popis dne v ČZJ.

5.      Český znakový jazyk V. - zaměření na téma „Jídlo, pití“ (znaková zásoba, krátké fráze) – nácvik jednotlivých druhů potravin – nápoje (druhy) a jídlo, váhové jednotky, obchod – znaková zásoba, nácvik krátkého rozhovoru na téma „V obchodě“.

6.      Český znakový jazyk VI. - zaměření na téma „V restauraci“ – nabídka jídel (menu), rozhovor s číšníkem, objednávka jídel, placení + vybavení (příbory, talíř, stůl, objednat, platit).

7.      Souhrnné opakování – procvičování probraných tematických celků v ČZJ, nácvik samostatného

vyprávění, dialogu. Jednoduchý nácvik komunikace v taktilním znakovém jazyce.

Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (05.09.2024)
Výsledky učení

Studující:

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českého znakovém jazyce při navázání komunikace s Neslyšícím

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se rodiny

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti vztahující se k vyjádření času

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se zaměstnání, volnočasových aktivit

-          prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti vztahující se k základním potřebám (jídlo, nápoje)

Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK