|
|
|
||
Cílem předmětu je porozumět sociální a psychické situaci rodiny, kde se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. Studenti jsou seznámeni s legislativou rané péče – rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v rámci včasné intervence a navazujícího předškolního vzdělávání.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
|
|
||
Studující reflektuje specifika raného a předškolního věku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 24 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 24 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
|
|
||
Zkouška ústní a prezentace zadaných úkolů v seminářích. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
|
|
||
Povinná: BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. CIBOCHOVÁ, R. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života https://www.pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-200406-0007_Psychomotoricky_vyvoj_ditete_v_prvnim_roce_zivota.php HRADÍLKOVÁ, T. Praxe a metody rané péče v ČR. Praha Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4. KOMENSK7. J.A. Informatorium školy mateřské. Praha, Kalich, 1992. ISBN 80-7017-492-7. KUHARTOVÁ, M. POTMĚŠIL, M. POTMÉŚILOVÁ, P. Náročné otcovství. Praha, Karolinum 2017, ISBN 978-80-246-3600-9. KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04–25236-2 OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-24 MOLWMAN. Y. BROEK, E.,EIJDEN, A. Rosteme hrou. Praha, Eda, 2014, ISBN 978-80-260-5862-5. VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství Praha Karolinum, 2009 ISBN 978-80-246-1616-2
Doporučená: HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum, 1995. ISBN 80–7184-053-X. VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999. ISBN 80-86633-22-5 Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
|
|
||
Obsah: Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte. Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte. Diagnostika medicínská a speciálněpedagogická, latinská terminologie. Institucionální výchova, mateřská škola, mateřská škola speciální, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|
|
||
Studující zvládne popsat ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj a jeho zákonitosti. Orientuje se v poradenství raného a předškolního věku. Studující ovládá latinskou terminologii vztahující se k diagnostice symptomů u jednotlivých cílových skupin speciální pedagogiky. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
|