PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika raného a předškolního věku s edukačními specifiky - OPNO3S103A
Anglický název: Special Education of Early and Preschool Age with Educational Characteristics
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 26 / 26 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Hádková, Ph.D.
doc. PhDr. Lea Květoňová, Ph.D.
Korekvizity : OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S104A, OPNO3S105A, OPNO3S106A, OPNO3S107A, OPNO3S108A
Je korekvizitou pro: OPNO3O101A, OPNO3Q102A, OPNO3S104A, OPNO3S105A, OPNO3S109A, OPNO3S107A, OPNO3S108A, OPNO3S106A
Je prerekvizitou pro: OPNO3S202A
Anotace -
Cílem předmětu je porozumět sociální a psychické situaci rodiny, kde se narodí dítě se závažným zdravotním postižením nebo rodiny se sociálním znevýhodněním. Studenti jsou seznámeni s legislativou rané péče – rané intervence; s metodikami podpory vývoje dítěte v rámci včasné intervence a navazujícího předškolního vzdělávání.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
Cíl předmětu

Studující reflektuje specifika raného a předškolního věku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
Deskriptory

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury 24 hodin

·         zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Poslední úprava: Kadrnožková Monika, PhDr., Ph.D. (05.03.2023)
Podmínky zakončení předmětu

Zkouška ústní a prezentace zadaných úkolů v seminářích.

Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.10.2024)
Literatura

Povinná:

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.

BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.

CIBOCHOVÁ, R. Psychomotorický vývoj dítěte v prvním roce života https://www.pediatriepropraxi.cz/artkey/ped-200406-0007_Psychomotoricky_vyvoj_ditete_v_prvnim_roce_zivota.php

HRADÍLKOVÁ, T. Praxe a metody rané péče v ČR. Praha Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1386-4.

KOMENSK7. J.A. Informatorium školy mateřské. Praha, Kalich, 1992. ISBN 80-7017-492-7.

KUHARTOVÁ, M. POTMĚŠIL, M. POTMÉŚILOVÁ, P. Náročné  otcovství. Praha, Karolinum 2017, ISBN 978-80-246-3600-9.

KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8.

MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha SPN, 1992. ISBN 80-04–25236-2

OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-24

MOLWMAN. Y. BROEK, E.,EIJDEN, A. Rosteme hrou. Praha, Eda, 2014, ISBN 978-80-260-5862-5.

VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ, I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství Praha  Karolinum, 2009 ISBN 978-80-246-1616-2

 

Doporučená:

HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5.

VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum, 1995. ISBN 80–7184-053-X.

VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999. ISBN 80-86633-22-5

Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (05.03.2023)
Sylabus

Obsah:

Uvedení do problematiky výchovy dítěte raného a předškolního věku, speciálně pedagogická podpora vývoje dítěte.

Ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj, jeho zákonitosti, vliv postižení, rodičovská role, pedagog a speciální pedagog, problematika diagnostiky postižení, provádění odpovídající speciálně pedagogické podpory vývoje dítěte.

Diagnostika medicínská a speciálněpedagogická, latinská terminologie.

Institucionální výchova, mateřská škola, mateřská škola speciální, stacionář, speciálně pedagogické centrum, školní zralost, připravenost dítěte pro školu.

Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
Výsledky učení
Studující zvládne popsat ontogenetický vývoj dítěte v období novorozeneckém, kojeneckém, batolecím a předškolním, psychomotorický vývoj a jeho zákonitosti. Orientuje se v poradenství raného a předškolního věku. Studující ovládá latinskou terminologii vztahující se k diagnostice symptomů u jednotlivých cílových skupin speciální pedagogiky. 
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (30.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK