|
|
|
||
Cílem předmětu bude vymezení osob se sekundárně narušenou komunikační schopností v různém věku, seznámení s diagnostickými a terapeutickými přístupy v rámci rehabilitačního procesu včetně role logopeda. Možnosti edukace, pracovního uplatnění osob se sekundárně narušenou komunikační schopnostía kvalita jejich života. Součástí předmětu bude seznámení smetodami a principy využívání prostředků alternativní a augmentativní komunikace. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace: Učební text. 1. elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7896-3. FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2053-1. HÁJKOVÁ, V. a kol. Řeč jako diagnostický fenomén. Praha: PedfUK, 2019. V tisku. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: GradaPublishing, 2006. ISBN 978-80-247-1110-2. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4. ŠKODOVÁ E., JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1.Terminologické vymezení sekundárně NKS, kategorizace, možnosti dominujících postižení a koincidence NKS, etiologické faktory, současné problémy v logopedické péči o osoby se sekundárně NKS. 2. Role logopeda v léčebně rehabilitačním procesu, v terapeutickém procesu, úkoly diferenciální diagnostiky v logopedii. 3. NKS při smyslových vadách, etiologie, symptomatologie NKS při postižení zrakovém a sluchovém. Terapeutické přístupy v rozvíjení komunikačních schopností osob se smyslovým postižením. Spolupráce logopedů s tyflopedy a surdopedy. Prognóza řečového vývoje sluchově a zrakově postiženého jedince. 4. NKS v koincidenci s hybnou symptomatikou a mentálním postižením. Symptomy NKS při těžké poruše motoriky, vliv narušené oromotoriky, hlasové poruchy, narušený vývoj řeči. 5. Získaná NKS v poúrazovém stavu a při CMP. Diagnostika a terapie při postižení CNS jiné etiologie. Role logopeda v ucelené rehabilitaci osob s tělesným postižením. 6. Projevy poruchy kognitivního vývoje v řečovém projevu, symptomatologie dle různých forem mentální retardace, diferenciální logopedická diagnostika a intervence v práci s mentálně postiženými. 7. NKS v souvislosti s PAS (etiologie, symptomatologie, klasifikace, intervence). Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|