|
|
|
||
Cílem předmětu bude seznámit studenty s vývojem vzdělávání osob se sluchovým postižením u nás a ve světě počínaje individuálními pokusy přes vznik ústavů až po současné možnosti. V průběhu výuky budou studenti seznámeni s proměnami a nuancemi komunikačních přístupů, orálně-manuální kontroverzí. Součástí předmětu budou studentské prezentace s podrobnými charakteristikami vybraných významných osobností. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
HÁDKOVÁ, K.Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.1.díl. Praha: FRPSP, 1999. 395 s. ISBN 80-7216-096-6. HUDÁKOVÁ, A. Prstová abeceda pro tlumočníky. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka o.s., 2008. 120 s. ISBN 978-80-87153-38-3. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0329-2. MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 987-80-87218-00-6. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Starověk – první zprávy o vzdělávání neslyšících, Aristoteles. 2. Vzdělávání osob se sluchovým postižením v 16. a 17.století (ve Španělsku, Anglii, Holandsku). 3. Vzdělávání osob se sluchovým postižením v 18. a 19. století (ve Francii, Německu, Rakousku atd.), Milánský kongres učitelů neslyšících, vznik ústavů pro hluchoněmé, Gallaudetova univerzita ve Washingtonu. 4. Počátky vzdělávání v Čechách a na Moravě, Václav Frost a jeho kombinovaná pražská metoda. 5. Vzdělávání ve 20. století až po současnost, počátky včasné sluchové výchovy ve světě a u nás. 6. Vznik spolků neslyšících a nedoslýchavých a časopisů pro neslyšící. 7. Vývoj kochleárních neuroprotéz u nás a ve světě. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|