|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou hluchoslepoty, s jejími specifiky ovlivňujícími začlenění osob s tímto duálním smyslovým postižením do společnosti, se zásadami komunikace as komunikačními systémy, které jsou těmito osobami používány při interakci s okolím. Jde především o ty systémy, které jsou vymezeny současně platným zákonem č.384/2008 Sb.Mezi ně patří především Lormova abeceda, Braillovo písmo, daktylografie, Tadoma, taktilní znakový jazyk, prstová abeceda v taktilní formě. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Povinná literatura: LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORAKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk: manuál k výuce a studiu + CD-ROM. Vyd. 1. Praha: LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. 33 s. ISBN 978-80-254-8457-9. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Pohledy na kvalitu života osob se senzorickým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 206 s. ISBN 978-80-244-3286-1. LUDÍKOVÁ, L. a kol. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 140 s. ISBN 80-244-1154-7. SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R.Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení u hluchoslepých preferujících český znakový jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 79 s. ISBN 978-80-87218-08-2. Doporučená literatura: BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace. Vydání první. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 97 stran. ISBN 978-80-7435-508-0. JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2010. 52 s. ISBN 978-80-210-5186-7. ŠAROUNOVÁ, J. a kol. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2014. 150 s. ISBN 978-80-262-0716-0. ŠKODOVÁ, E. a kol. Klinická logopedie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007. 615 s., viii s. barev. obr. příl. ISBN 978-80-7367-340-6. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Úvod do problematiky hluchoslepoty 2. Základy komunikace osob s hluchoslepotou – podmínky, zásady 3. Lormova abeceda – popis komunikačního systémů, uživatelé, nácvik základní komunikace 4. Rozšíření dovedností komunikace pomocí Lormovy abecedy 5. Braillovo písmo – vymezení, nácvik základní komunikace 6. Rozvoj praktických dovedností v Braillově písmu 7. Daktylografie – charakteristika, praktický nácvik komunikace 8. Tadoma – popis, seznámení se základy komunikace 9. Taktilní znakový jazyk – vymezení, praktický nácvik 10. Rozšíření praktických dovedností komunikace v taktilním znakovém jazyce 11. Prstová abeceda v taktilní formě – popis, nácvik základní komunikace 12. Organizace věnující se podpoře osob s hluchoslepotou 13. Souhrnné opakování – procvičení základů komunikace s osobami s hluchoslepotou Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|