|
|
|
||
Předmět je zaměřen na posílení kompetence studentů týkající se komunikace v českém znakovém jazyce, na praktická cvičení spojená s osvojením frekventovaných slovních spojení a frází běžně používaných v komunikaci mezi neslyšícími. Důraz je kladen zejména na schopnost plynulé komunikace ve znakovém jazyce, zejména pak na použití znaků, týkajících se základních témat konverzace, a to jak s dospělými neslyšícími, tak i s neslyšícími dětmi. Část výuky je taktéž zaměřena na osvojení znaků souvisejících s výchovou a vzděláváním dětí a žáků neslyšících ve školních zařízeních.
Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je posílení kompetencí studentů týkající se komunikace v českém znakovém jazyce, zejména na cvičení spojená s osvojením frekventovaných slovních spojení a frází běžně používaných v komunikaci mezi neslyšícími, a i pojmů souvisejících s oblastí výchovy a vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením. Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|
|
||
Předmět za 2 kredity a rozsahem 0/2 Celková zátěž představuje 60 hodin. Přímá výuka = 24 hodin. Ostatní zátěž: Příprava na výuku Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky: 0 Doba očekávané přípravy na 1 cvičení: 5 Samostudium literatury (za semestr): 0 Práce se studijními materiály (za semestr): 5 Plnění průběžných úkolů (za semestr): 10
Plnění předmětu Seminární práce: 6 Příprava na zápočet: 10
Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (08.09.2023)
|
|
||
- student/ka prokáže schopnost komunikovat v českém znakovém jazyce v rozsahu probraných témat Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (06.09.2023)
|
|
||
Povinná literatura: MACUROVÁ, A. a kol. Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. 315 stran. ISBN 978-80-246-3412-8. MACUROVÁ, A. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka,2008. 93 s. ISBN 978-80-87218-00-6. SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika – český jazyk x český znakový jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 77 s. ISBN 978-80-87218-30-3. Doporučená literatura: MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). In Speciální pedagogika, 2001, 11(2), s. 69–75. ISSN 1211-2720. MACUROVÁ, A.Poznáváme český znakový jazyk IV. Vyjadřování času. In Speciální pedagogika, 2003, 13(2), s. 89–98. ISSN 1211-2720. MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P.Poznáváme český znakový jazyk. Klasifikátorové tvary ruky. In Speciální pedagogika, 2005, 15(4), s. 22-35.ISSN 1211-2720. POTMĚŠIL, Miloň.Všeobecný slovník českého znakového jazyka. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 2002-2006. 3 sv. ISBN 80-7168-800-2. OKROUHLÍKOVÁ, Lenka. Lexikografie a dostupné slovníky znakované češtiny. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka,2008. 197 s. ISBN 978-80-87218-16-7. KOTVOVÁ, M., KOMORNÁ, M.Praktický kurz znakované češtiny. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 86 s. ISBN 978-80-87218-26-6. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Úvodní opakování témat: bydlení, město, zájmy, volnočasové aktivity, zdraví a nemoc, vyjádření času 2. Názvy vybraných měst a států – dovolená – vyprávění 3. Vyjádření času a jeho uplatnění ve vyprávění. 4. Jednoduchá vyprávění, pohádky v ČZJ 5. Zdravotnictví – základní nemoci, lékař, léčení, vyšetření, nácvik konverzace, krátký rozhovor lékaře a pacienta 6. Vzdělávání, škola – znaky související s výukou ve škole, názvy pomůcek 7. Souhrnné opakování – praktická cvičení, videoukázky 8. Umělecké tlumočení – seznámení s možnostmi uměleckého tlumočení, ukázky videonahrávek, tlumočení poezie hudby, divadelní tlumočení 9. Vyjádření emocí, specifické znaky, nepřímá pojmenování v ČZJ 10. Téma „Povolání“ - krátké vyprávění a svém povolání, povolání členů rodiny, eventuálně o představě budoucího či ideálního povolání 11. Jednání na úřadě – vyřízení žádosti, státní podpora, příspěvek, kompenzační pomůcka, sociální pracovník – nácvik krátké konverzace 12. Člověk s postižením – znaky na odborné pojmy z oblasti SPPG – základní termíny související se speciálně pedagogickou terminologií 13. Souhrnné opakování – procvičování probraných tematických celků v ČZJ, nácvik samostatného vyprávění, dialogu na vybrané téma Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
Studující: - prokáže praktickou dovednost komunikace v českého znakovém jazyce související s tématy bydlení a dopravou - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce vztahující se k tématu zdraví a nemoci - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se s výukou ve škole - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti týkající se zaměstnání, povolání - prokáže praktickou dovednost komunikace v českém znakovém jazyce v oblasti vztahující se k vyprávění krátkých příběhů, pohádek Poslední úprava: Kotvová Miroslava, PhDr., Ph.D. (15.09.2024)
|