|
|
|
||
Předmět navazuje na znalosti osvojené v předmětu Metodologie výzkumu I. Díle rozvíjí kompetence studentů, které jim umožní využít osvojenou strategii pedagogického výzkumu při řešení vlastní diplomové práce. Studenti získají přehled o zásadách provádění pedagogického výzkumu, výběru vhodné metodologie (kvalitativního, kvantitativního i smíšeného designu) vzhledem ke stanoveným výzkumným otázkám. Předloženy jsou principy kvalitativního a kvantitativního výzkumu, paradigmata, teoretické metody vědy, induktivní a deduktivní postupy, etické aspekty výzkumu. Porovnány kvalitativní a kvantitativní postupy při řešení výzkumných problémů ve speciální pedagogice. Praktická aplikace teoretických poznatků reflektuje cíle diplomových prací přítomných studentů.
Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Předmět má 2 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 60 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 10 hodin · zpracování úkolů a příprava na semináře 16 hodin Seminární práce a příprava na zápočet: 10 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenčně s elektronickou podporou v MOODLE. Pouze v případě nařízeného distančního vzdělávání na UK bude realizována v čase výuky dle rozvrhu on-line prostřednictvím apliace MS Teams. Podrobné informace a odkaz pro přihlášení do týmu MS Teams budou zaslány mailem. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Povinná literatura: FERJENČÍK, P. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál. 2000. s. 255. ISBN 978-80-7367-815-9 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2.rozšířené vydání Brno: Paido, 2010. s. 261. ISBN 978-80-7315-185-0. HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-482-3. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. ISBN 80-7067-287-0. KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia,1972. s 708. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184569-8. Doporučená literatura: DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1993. ISBN 80-7184-141-2. WALKER, I.; O. NOVÁK. Výzkumné metody a statistika. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-3920-5. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Výběr tématu diplomové práce, výzkumný problém, výzkumné otázky. 2. Konstrukty a pojmy, role hypotéz, validita výzkumu. 3. Typy základních výzkumných plánů, porovnání kvalitativních a kvantitativních postupů, smíšený design. 4. Etické aspekty výzkumu. 5. Výběr respondentů. Techniky a nástroje k získávání kvantitativních a kvalitativních dat, reliabilita. 6. Interpretace výsledků analýzy dat. Shrnutí výsledků do závěrečné zprávy. Prezentace výsledků výzkumného šetření. 7. Konzultace vhodného metodického postupu pro vlastní diplomovou práci Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Student pracuje s využitím elektronické podpory v MOODLE. Podmínkou zakončení je splnění všech zadaných úkolů. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (02.02.2021)
|