|
|
|
||
Cílem předmětu bude seznámit posluchače s vývojem orálních komunikačních metod v edukaci osob se sluchovým postižení ve světě i u nás včetně aktuální situace. Dále upozornit na moderní technologie v surdopedii se zaměřením na sluchovou protetiku. Současné možnosti inkluzivního vzdělávání a podpůrná opatření.
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující rozvíjí své kompetence v oblasti orálních komunikačních přístupů a v rámci seminářů se seznamuje se syndromy v surdopedii. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka seminářů a přednášek v ZS 21/22 je plánována v běžném prezenčním režimu, v případě zhoršení epidemiologické situace a příslušného nařízení MZ bude realizována v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu, každá vyučující má založenou svou týmovou skupinu. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (11.02.2022)
|
|
||
Předmět je zakončen ústní zkouškou, podmínkou k možnosti jejího absolvování je vypracování prezentace zadané v rámci seminářů a její prezentace. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (10.09.2022)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. HÁDKOVÁ, K.Člověk se sluchovým postižením. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2016. ISBN978-80-7290-619-2. HÁDKOVÁ, K. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Pedagogická fakulta UK, Praha, 2012. ISBN 978-80-7290-618-5. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. ISBN 80-7216-162-8. TARCSIOVÁ, D. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsobyprekonávaniaichkomunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9. VYMLÁTILOVÁ, E. Kandidáti a uživatelé kochleárního implantátu. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009, s. 84–91. ISBN 978-80-86792-23–1. VYMLÁTILOVÁ, E. Kochleární implantáty – zkušenosti s dětmi s kombinovaným postižením. In Kochleární implantáty: rady a zkušenosti. Praha: FRPSP, o. s., 2009. S. 108-112. ISBN 978-80–86792-23-1. Doporučená literatura: JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6. POUL, L. Dítě s vadou sluchu. Jeho včasná výchova v rodině. Praha: Svoboda 1992. ISBN 80-210-1479-2. PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno, Masarykova univerzita 1994. ISBN 80-210-0476-2. STRNADOVÁ, V. Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Praha: MZ ČR, 1998, ISBN 80–903035-0-1. https://obchod.portal.cz/Foto/sample/eknihy/pdf/sluchove_postizeni.pdf http://katalogpo.upol.cz/wp-content/uploads/katalog-sp.pdf Poslední úprava: Hradilová Tereza, PhDr., Ph.D. (13.09.2021)
|
|
||
Obsah přednášek: 1. Komunikační proces, role funkční komunikace ve společnosti, charakteristika jednotlivých komunikačních systémů osob se sluchovým postižením. 2. Vývoj a specifika orálních komunikačních přístupů u nás a ve světě (auditivně-orální, auditivně-verbální, přirozený oralismus, mateřská reflektivní metoda). Sluchová výchova. 3. Kochleární implantáty. Raná péče a rehabilitační intervence (sluchová, řečová výchova a odezírání) po kochleární implantaci u dětí v raném a předškolním věku. 4. Centra kochleárních implantací, faktory ovlivňující rehabilitaci, testy zaměřené na sluchovou percepci, produkci a srozumitelnost řeči (používané u nás i v zahraničí). 5. Výběr a zařazení do základní školy hlavního vzdělávacího proudu a základní školy pro sluchově postižené (kritéria, role SPC, výhody a nevýhody škol pro sluchově postižené). 6. Čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem, Kaufmanův subtest,výzkumy. Obsah seminářů:
Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Studující vyjmenuje současné orální metody používané v zahraničí i u nás, popíše nové trendy v oblasti kochleárních implantací a uvede příklady syndromů v surdopedii. Poslední úprava: Hádková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (08.09.2024)
|