|
|
|
||
Studenti se v rámci předmětu seznámí se současnými teoretickými poznatky z oblasti narušené komunikační schopnosti ve školním věku a období dospívání na základě odborných zdrojů naší i zahraniční provenience. Pozornost je věnována foneticko-fonologickým obtížím, projevům vývojové dysfázii ve školním věku, dále problematice poruch fluence řeči, dětem a žákům s dysartrií, s poruchami hlasu. V rámci seminářů se studenti zaměří na získání praktických zkušeností v diagnostickém procesu a v přípravě terapeutických postupů. Budou reflektovány obtíže, které ve školním věku a v dospívání přináší v průběhu edukačního procesu jednotlivé druhy narušené komunikační schopnosti.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích. Vypracování zadaných úkolů a jejich prezentace. Splnění průběžných testů. Ústní zkouška. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: LECHTA, V. a kol.Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN80-7178-961-5. Doporučená literatura: DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80- KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5. NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1. Další aktuální odborné zdroje budou doplňovány a doporučovány v rámci seminářů. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|
|
||
Obsah: Dopad neuaraovývojových poruch jazyka a řeči na vzdělávání žáků. Koktavost (balbuties). Etiologie, symptomatologie, klasifikace, diagnostické materiály. Breptavost(tumultus sermonis). Etiologické faktory, symptomatologie, diagnostika. Diferenciální diagnostika koktavosti a braptavosti. Terapie koktavosti v kontextu nových vědních poznatků. Dysartrie a verbální dyspraxie; myofunkční poruchy. Diagnostika a možné terapeutické přístupy u žáků s dysartrií, s verbální dyspraxií. Poruchy hlasu, etiologie, klasifikace, symptomy. Logopedická intervence v rámci komplexní péče. Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu zdravotnictví. Poradenství. Legislativa. Logopedická intervence poskytovaná ve školním věku a v období dospívání jedincům s narušenou komunikační schopností v rezortu školství. Poradenské služby pro žáky s narušenoukomunikační schopností a jejich rodiče. Legislativa. Inkluzivní vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Podpůrná opatření v rámci vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (26.01.2024)
|