|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty se základní terminologií oboru, anamnézou, okolnostmi růstu a vývoje dítěte, s význačnými patologickými stavy a chorobami dětského věku, s jejich etiologií, příznaky, diagnostikou, možností prevence, terapie a první pomoci. Očekávané výstupy: student zná základní patologické stavy a významné choroby dětského věku; umí poskytnout laickou první pomoc; je seznámen se zásadami prevence, výchovy ke zdraví a zdravého životního stylu dětí. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Povinná literatura: MRZENA, B. Pediatrie: vybrané kapitoly pro studující speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 109 s. ISBN 9788073151829. MÜLLEROVÁ, L. Základy pediatrie pro studenty učitelství. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2000. 150 s. ISBN 8070443219. ZUCHOVÁ, B., TURIN, R., SEBERA, M., KUBÍKOVÁ, Z., ZAORAL, P. První pomoc. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISSN 1802-128X. ZAHÁLKOVÁ, M. Pediatrie pro speciální pedagogy. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 91 s. ISBN 802103811X. Doporučená literatura: KÁBRT, J. Lexicon medicum. 3. vyd. Praha: Galén, 2015. 917 s. ISBN 9788074922008. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1994. 263 s. ISBN 80-7066-980-2. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2002. 269 s. ISBN 8071848670. MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl 1 – Rodinná výchova. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2010. 144 s. ISBN 978-80-7168-712-2. SMITH, T. Lidské tělo: ilustrovaný průvodce jeho stavbou, funkcí a některými poruchami. 2. vyd. Praha: Fortuna Print, 2001. 240 s. ISBN 80-86144-67-4. TROJAN, S., SCHREIBER, M. Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002, 56s.+schémata. ISBN 80-7183-257-X. ZUCHOVÁ, B. Základní postupy neodkladné resuscitace – Guidelines 2005. Elportál, Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISSN 1802-128X. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|
|
||
Obsah: 1. Zdraví, jeho definice, modely, ovlivňující faktory, prevence, ochrana a podpora zdraví. 2. Základní poznatky z genetiky člověka, poruchy genotypu, geneticky podmíněné choroby, diagnostika. 3. Rizikový novorozenec, definice, význam, příčiny, prevence, léčba. 4. Nejčastější choroby ohrožující novorozence, Apgar skóre a jeho význam, pre-, peri – a postnatální komplikace. 5. Novorozenecká žloutenka – definice, význam, etiologie, terapie. 6. Růst a vývoj dítěte, jeho normy, hodnocení a poruchy. 7. Období dětského věku, jejich charakteristika, význačná zdravotní a sociální rizika, možnosti ochrany. 8. Poruchy energetického metabolismu, cukrovka, endokrinně podmíněné poruchy. 9. Nejčastější respirační onemocnění – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. 10. Nejčastější onemocnění trávicího ústrojí – obecné principy, typy, průběh, rizika, prevence a léčba. 11. Onemocnění srdce a krevního oběhu, choroby krve – přehled, diagnostika, prevence, léčba. 12. Nádorová onemocnění – přehled, diagnostika, prevence, léčba. 13. Imunita, její funkce a poruchy, alergie – etiologie, typy, chorobné stavy, diagnostika, terapie, prevence. 14. Choroby vylučovací soustavy – příznaky, významné patologie, terapie, prevence. 15. Dětské úrazy a otravy, rizika, první pomoc, terapie, prevence. 16. Význam rodiny pro dítě, pediatrické aspekty náhradní rodinné péče. 17. Syndrom CAN, základní typy sociálních patologií, jejich včasná detekce a prevence. Poslední úprava: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (27.04.2020)
|