|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s obtížemi, která se vyskytují ve vývoji řeči. Pozornost bude zaměřena na široký rozsah obtíží v jazykovém a řečovém vývoji. Studenti se budou orientovat v oblasti vývoje řeči a opožděného vývoje řeči, vývojové dysfázie, verbální dyspraxie. Seznámí se s vývojem řeči u dětí s orofaciálními rozštěp a následně palatolalií. Předmět se věnuje současnými vědeckým názorům na oblast neurovývojových poruch jazyka a řeči, na logopedickou diagnostiku a diferenciální diagnostiku. V rámci seminářů studenti získají poznatky o logopedické intervenci v raném a předškolním věku, o diagnostických materiálech a možných terapeutických přístupech k dětem s narušeným vývojem řeči a narušenou komunikační schopností.
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Předmět má 4 kredity dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 120 hodinám. Přímá výuka: · přednášky 12 hodin · cvičení 12 hodin Příprava: · samostudium odborné literatury 36 hodin · zpracování seminárních úkolů a příprava na semináře 40 hodin Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem Výuka bude probíhat prezenční formou. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
- Zpracování materiálů k logopedické diagnostice a terapii v rámci intervence u dětí v raném a předškolním věku. Požadavky budou dány v seminářích. - Splnění průběžných vědomostních testů - Ústní zkouška Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: DURDILOVÁ, L., KLENKOVÁ, J. Hodnoceníslovnízásobydětípředzahájenímškolnídocházky. Praha:PedFUK, 2014. ISBN 978-80-7290-770-0. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA,V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-961-5. LOVE, R.J., WEBB, W.G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009.ISBN978-80-7367-464-9. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4240-3. Doporučená literatura: BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno:ePRESS, 2008. EAN: 9788025118290 DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaediaclinica, 200.ISBN80-902536-2-8 HARTMANN, B., LANGE, M.Mutismus v dětství, mládí a dospělosti: rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. Praha: Triton, 2008. ISBN 9788073870218. KLENKOVÁ, J.Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-8024-71110-2. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – patlavost. Praha: Beakra, 2007. ISBN 978-80-903863-0-3. NEUBAUER, K. a kol.Kompendium klinické logopedie. Diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1. SAIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje. Praha: Grada, 2014. ISBN978-80-247-4239-7 ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I. a kol. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6. Další aktuální odborné zdroje budou studentům doporučovány v rámci seminářů. Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|
|
||
Obsahové vymezení:
Poslední úprava: Klenková Jiřina, doc. PaedDr., Ph.D. (08.09.2024)
|