|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.10.2020)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.10.2020)
Cílem předmětu je uvést studenty do zkušenosti tázání po člověku a lidství; přivádět je na cestu myšlení zásadních otázek tematizujících člověka v kontextu pomáhajících profesí. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.10.2020)
V době, kdy nebude možné vyučovat kontaktně, bude výuka probíhat bezkontaktně, a to jak synchronně, tak asynchronně. Synchronní a asynchronní výuka bude probíhat v MS Teams,. Adresa kurzu (pro prezenční i kombinovanou variantu) v MS Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a458e6c220c874085b0a79b7391157ae0%40thread.tacv2/conversations?groupId=d7f035e1-fd0d-46d2-8246-dea6509323e5&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d . (K přihlášení do MS Teams se používají tytéž údaje jako do přihlášení do Office 365, tedy fakultní email a heslo k němu - viz https://sit.pedf.cuni.cz/pro-studenty/fakultni-email-pro-studenty/ . ) Studijní nároky na studující se u tohoto předmětu neliší v závislosti na tom, zda je výuka realizována prezenčně, hybridně či distančně. První setkání kurzu (pro obě varianty) proběhne distančně dne 5.10. 2020 od 16:00. Doporučujeme přihlásit se cca 5 minut před zahájením schůzky. Pro toto setkání není nezbytné být přihlášen a též není třeba použít MS Teams aplikaci, pokud využijte prohlížeč MS Edge. Adresa setkání: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a458e6c220c874085b0a79b7391157ae0%40thread.tacv2/1601333091867?context=%7b%22Tid%22%3a%225335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d%22%2c%22Oid%22%3a%22b6972798-1fbf-47f0-9255-433fafa20702%22%7d . (Další přednášky se budou konat na téže adrese.) Společná přdenáška pro studenty prezenčního a kombinovaného studia: Předmět je veden v kategorii "přednáška". Přednášky jako takové probýhají na VŠ jako nepovinné, tzn. že není evidována prezence. Vzhledem k povaze tematiky a charakteru studovaných oborů studujících bude výuka místy přecházet v seminární formu, jež budeme studentům umožňovat aktivní vstup do dialogu s vyučujícím a kolegy. Prezenčním studentům doporučujeme min. účast na 9 přednáškách, kombinovaným studentům na 3 přednáškách (a to spíše lichých, jež budou teoretičtější.) Adresa pro přihlašování k referátům: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1b0C7o4hGFJwNV8R7k7t0tYyUF6JJJbB8gApXqRaV_vg/edit?usp=sharing Adresa kurzu na moodlu (UK 1): https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6390 |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.10.2020)
Povinná literatura
Literatura doporučená k získání vhledu do problematiky filsofické, sociální, kulturní a pedagogické antropologie
Literatura doporučená k ‚pomalému čtení‘
(Jiné) Elektronické zdroje:
Další doporučená literatura:
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.10.2020)
Upřesnění anotace: Kurz je věnovaný filosofickému a transdisciplinárnímu tázání po člověku. Smyslem předmětu je uvádět studenty do situace, v níž se stávají schopni doopravdy a v odpovídající vážnosti tázat po člověku, po podstatných záležitostech lidství, a to ve vztahu k jejich budoucímu pedagogickému poslání. Těžiště kurzu spočívá ve filosofickém myšlení, avšak v zorném poli myslitelské péče se nebudou nacházet pouze obvyklá témata filosofická (duše, existence, bytí, čas atd.) či filosoficky a pedagogicky antropologická (paradigmata lidství, paradigmata výchovy), ale též témata, jež vyvstávají v odborných diskurzech (např. kulturní a sociální antropologie, psychologie apod.) a v oblasti porozumění přirozenému světu. Souhrn tematických možných okruhů předmětu členěných do dvou pilířů: a) Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku. I. Člověk jako téma reflexe (člověk v ohnisku různých perspektiv - běžná zkušenost, umění, sport, věda, oblasti profesní praxe atd.); kultruní, sociální, pedagogická a filosfická antrolpolgie; II. Uvedení do filosofického myšlení - aneb co znamená filosofovat (myslet)? III. Základní filosoficko-antropologická paradigmata (vzorce lidství): zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito; dále: Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti. IV. Vybraná (inspirativní) filosofická uchopení člověka a lidské existence v dějinách myšlení
b) Člověk v psychologické teorii a ve filosofické reflexi I. Behaviorální, psychoanalytický a humanistický přístup (ve filosofické reflexi) II. Psychologie a fenomenologie (psychologie a psychologismus, naturalismus, historismus); Husserl; Heidegger; III. Psychologie a postmoderna (filosofické kontexty postmoderny, Foucault) IV. Transpersonální psychologie V. Vybrané psychoterapeutické přístupy (např. daseinsanalýza, humanistická psychoterapie, gestalt terapie)
Temata budou vybírána s ohledem na obeznámenost studentů s tematickou a na jejich zájem.
Problém vlastního a cizího, jinakost. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (21.10.2020)
Pro prezenční studium: Absolvování tohoto jednosemestrálního předmětu je oceněno 2 kredity (odpovídá cca 50 - 60 hodinám studijní zátěže). Kurz probíhá v podobě přímé výuky (cca 20 hodin) a nepřímé výuky mající podobu samostudia (cca 30 hodin). Předmět je zakončen zkouškou. Zkouška se sestává z ústního pohovoru týkajícího se a) odpřednášených témat kurzu (či témat z povinné literatury) a b) z pohovoru nad výstupy nepřímé výuky (tedy nad excerpty s četby, zpracovanou zápočtovou prací, referátem). V rámci přípravy na zkoušku má student za povinnost prostudovat monografii povinné literatury (Vzorce lidství od N. Pelcové - po dohodě je možný ekvivalent /odpovídá 20 hodinám studia/) a jeden odborný text odpovídající tématu kurzu (viz. literatura pro 'pomalé čtení' a doporučená literatura /po dohodě je možné zvolit jiný pramen/) v rozsahu cca 5 - 10 hodin četby (může tedy jít o článek, kapitolu či jnou část publikace), z něhož si student pořídí excerpta či konspekt (jež donese ke zkušce) a promyslí si, jakým (jedinečným) způsobem je v daném textu pojednáno o člověku a jaké může mít taková perspektiva vliv na jeho budoucí profesi. (V případě aktivního přístupu studujícího, tedy při pravidelné aktivní účasti studujícího na diskusích, při splnění dobrovolného referátu a při prokázání základních znalostí může vyučující upustit od ústní zkoušky.) Ústní zkouška proběhne tedy jako pohovor (může mít též podobu kolokvia) a) nad tematikou přednášek (a/či povinné literatury) - je možné si sebou vzát vlastní zápisky z přednášek či excerpta z knihy; b) nad obsahem prostudovaného textu - je třeba mít s sebou excerpta z textu, konspekt či předložit esej, seminární práci. (Tuto část zkoušky je možné nahradit ústním referátem předneseným během přednášek. Orientační kritéria pro hodnocení zkoušky:
|