PředmětyPředměty(verze: 964)
Předmět, akademický rok 2024/2025
   Přihlásit přes CAS
Wellbeing, podpora psychického zdraví dětí, podpora žáků s psychickými obtížemi - OPNK2K005C
Anglický název: a
Zajišťuje: Děkanát (41-DEKAN)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 15 / 15 (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Gabriela Dymešová
Mgr. et Mgr. Olga Kučerová, Ph.D.
doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Anotace
Tento prakticky orientovaný předmět je určen pro studenty napříč Univerzitou Karlovou a zaměřuje se na přípravu učitelů (popř. budoucích pedagogických pracovníků) na práci v rozmanitém školním prostředí v rámci společného vzdělávání. Cílem předmětu je rozvíjet kompetence pro efektivní práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytnout jim nástroje pro vytváření podpůrného prostředí ve školách. Jednou ze základních podmínek k efektivnímu vzdělávání žáků v “současné” škole je týmovost. V rámci výuky navštíví studenti klíčové instituce (školské poradenské pracoviště či školské poradenské zařízení, neziskové organizace, aj.) spolupracující se školami v oblasti podpory v řešených tématech.
Poslední úprava: Kučerová Olga, Mgr. et Mgr., Ph.D. (10.12.2024)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi řešení obtíží žáků, spojených s psychickým staven a náročnými životními situacemi: Získají tak praktický vhled do preventivních aktivit škol, ale také do spolupráce mezi školami a odbornými institucemi při nastavování individuálních vzdělávacích plánů a podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a dalšími skupinami potřebných žáků.

 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Deskriptory

Rozklad přímé a nepřímé výuky: 

  • Výuka na učebně (6x 2 hodiny): 12 hodin
  • Návštěvy v zařízeních (3 x 4 hodiny): 12 hodin
  • Hospitační záznamy: 6 hodin 
  • Skupinové práce: 12 hodin
  • Analýza videí spolupracujících pracovišť: 12 hodin 
  • Příprava na zápočet: 12 hodin 
  • Reflexe předmětu: 8 hodin
  • Zápočet 1 hodina 

Celkem 75 hodin

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Podmínky zakončení předmětu

Studenti se účastní výuky a návštěv v zařízeních. Ze zařízení zpracují hospitační záznam. Záznam je sdílen s kolegy (dle domluvy dvojice či trojice) a vede k vytvoření souhrnného materiálu zodpovídajícího na zadané otázky. Před každou návštěnou zařízení se seznámí s dostupnými materiály na internetu (webové stránky, videa). Zápočet - reflektivní seminář (ve skupině cca 5 studentů) 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Literatura

Kasper, T. (2015). Základy zdravého životního stylu dětí a mládeže. Masarykova univerzita.

Křivohlavý, J. (2009). Pozitivní psychologie: Věda o lidských silných stránkách. Grada Publishing.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish: A visionary new understanding of happiness and well-being. Free Press.

Weare, K. (2015). Promoting mental, emotional and social health: A whole school approach (2nd ed.). Routledge.

Oades, L. G., Robinson, P., Green, S., & Spence, G. B. (2011). Towards a positive university. The Journal of Positive Psychology, 6(6), 432-439. https://doi.org/10.1080/17439760.2011.634828

Noddings, N. (2005). Happiness and education. Cambridge University Press.

 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (11.09.2024)
Sylabus

1.-2. Wellbeing žáků 

3.-4. Návštěva v zařízeních - školní poradenské pracoviště (psycholog, speciální pedagog, školní metodik prevence, výchovný poradce)  

5.-6. Psychické zdraví žáků, preventivní programy ve prospěch psychického zdraví žáků

7.-8. Návštěva v zařízeních - školské poradenské zařízení, neziskové organizace 

9.-10. Psychické problémy žáků, jejich řešení, možnosti spolupráce 

11.-12. Návštěva v zařízeních - SVP, klinický psycholog 

Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
Výsledky učení

Na základě absolvování předmětu budou studenti schopni:

  • Identifikovat různé typy speciálních vzdělávacích potřeb a rozumět jejich dopadu na proces vzdělávání v inkluzivním školním prostředí.
  • Efektivně komunikovat a spolupracovat s institucemi jako školská poradenská zařízení či pracoviště, klinická zařízení, neziskové organizace s cílem poskytnout žákům adekvátní podporu.
  • Analyzovat potřeby žáků a navrhovat přizpůsobená pedagogická opatření ve spolupráci s odborníky z navštívených institucí.
  • Rozvíjet své kompetence pro vytváření inkluzivního prostředí ve třídě, podporujícího psychický a sociální wellbeing všech žáků.
Poslední úprava: Kucharská Anna, doc. PhDr. PaedDr., Ph.D. (17.09.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK